History and memory of the community of Apanha-Peixe/RN: discursive narratives of residents of the place

Auteurs-es

  • Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Viviana de Torres Morais Secretaria de Educação e da Cultura do Município de Caraúbas – RN
  • Stenio de Brito Fernandes Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte– SEEC/RN http://orcid.org/0000-0001-6300-9561
  • Ady Canário de Souza Estevão Universidade Federal Rural do Semi-Árido – UFERSA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10401

Mots-clés :

Memory. (auto)biographicis narratives. Knowledge and actions. Formation.

Résumé

ABSTRACT: This article aims to understand how residents of the Community of Apanha-Peixe / RN constitute discursive practices in the narratives for the construction and preservation of the history and memory of the place collectively. It is a qualitative research, we use (auto) biographical research as a method of investigation in dialogue with the methodological formulations of Discourse Analysis (AD), from the French line, based on the narratives of four residents. Taken as discursive materialities , the narratives of residents of the community reveal that history from memory, strengthen the construction and preservation of the formation of their of experiences and learning collectively. This study constituted a reflection on the trajectory of the life and formation histories of these subjects who live in / from the countryside and preserve their place of belonging to individual and social memory.

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Bibliographies de l'auteur-e

Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional – PPGEP do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN. Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN e Graduada no Curso de Pedagogia na UERN. Atualmente, é professora de Didática do IFRN.

 

Viviana de Torres Morais, Secretaria de Educação e da Cultura do Município de Caraúbas – RN

Especialização em Educação e Contemporaneidade pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN. Graduada no Curso de Pedagogia na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN. Atualmente é professora da rede municipal de Caraúbas/RN.

Stenio de Brito Fernandes, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte– SEEC/RN

Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - POSEDUC da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, Graduação em Geografia pela UERN. Atualmente, é professor perm., nível IV, da Secretaria da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte - SEEC/RN.

Ady Canário de Souza Estevão, Universidade Federal Rural do Semi-Árido – UFERSA

Doutorado e Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Graduação em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Atualmente é professora do quadro efetivo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA.

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Publié-e

2020-11-25

Comment citer

Nogueira de Oliveira Fernandes, A., de Torres Morais, V., Fernandes, S. de B., & Canário de Souza Estevão, A. (2020). History and memory of the community of Apanha-Peixe/RN: discursive narratives of residents of the place. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10401. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10401