Challenges of family and teachers in educational practice: Urban and rural secondary school in Angola

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10527

Abstract

ABSTRACT. The research aimed to characterize the challenges of family and teachers during the educational practice carried out in the teaching and learning process in secondary schools in the urban and rural areas in Huila, Angola. The reason for the investigation lies in the fact that there are no studies that make reference to this theme in the educational context of Angola. This is a case study investigation of qualitative, descriptive and interpretative character, which analyzes a real situation in its real context. It had an intentional sample of 24 participants. The in-depth interviewing and content analysis were used to collect process and interpret the information. The results show many difficulties in the educational process, such as: predominance of traditional teaching methods, more precarious school network in the rural area, excessive number of students per class making it difficult to evaluate, mostly illiterate families and with unsatisfactory involvement in the educational process, deficient punctuality of the actors, there is not uniformity in teaching affecting the quality of teaching. Therefore, to improve the quality of educational practice it is essential to invest in the training of actors, build, equip schools and confer good participatory management.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Manuel Caluvi Nicolau, Escola de Formação de Professores, Lubango, África

Mestre em Gestão e Administração Escolar, Doutor em Educação pela Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Sevilha, Departamento de Teoria, História da Educação e Pedagogia. Professor convidado do curso de pós-graduação no ensino superior em Lubango - Angola. Pesquisador da linha de investigação de agentes e processos de orientação, formação e desenvolvimento profissional.

Literaturhinweise

Alderete, M., Meglio, G., & Formichella, M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo: ¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, (377), 54-81.

Amorim, A. (2017). Gestor escolar inovador: educação da contemporaneidade. Revista Lusófona de Educação, (35), 67-82. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle35.04

Angola. Ministério da Educação. (2020). Lei de Bases do Sistema de Educação nº 32/20. Diário da República. Luanda.

Angola. Ministério da Educação. (2016). Lei de Bases do Sistema de Educação nº 17/16. Diário da República. Luanda.

Angola. Ministério da Educação. (2014). Relatório de monitorização sobre educação para todos-exame nacional 2015 da educação para todos: Luanda, Angola, INIDE.

Angola. (2011a). Decreto Presidencial n.º 109/11, de 26 de Maio, artigo 2.º, ponto. Diário da República, Luanda.

Angola. (2011b). Balanço da Implementação da 2ª Reforma Educativa em Angola. Ministério da educação: Luanda, Angola, INIDE.

Angola. (2010a). Constituição da República de Angolana. Diário da República: Luanda.

Angola. Ministério da Educação. (2010b). Relatório da fase de experimentação do Ensino Primário e do 1º Ciclo do Ensino Secundário. Luanda. INIDE.

Angola. Ministério da Educação (2004). Currículo da formação de professores do 1º ciclo do ensino secundário. 1. ed. Luanda: INIDE.

Angola. (2001). Lei de Bases do Sistema de Educação nº 13/2001, de 31 de Dezembro. Diário da República, Luanda.

Banks, M. (2010). Los datos visuales en Investigación Cualitativa. Madrid. Editorial Morata.

Barbero Consuegra, G., Pérez Ferra, M., & Pérez-García, P. (2018). Teacher training in areas of exclusion: problems, expectations and needs. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(1), 561-578.

Bauer, A., Olavarse, O., & Oliveira, R. (2015). Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Revista Educ. Pesqui., 41(Especial), 1367-1382. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508144607

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a entenderse. Revista de Educación, (339), 119-146.

Brás, J., & Gonçalves, M. (2017). A gravitação dos valores educativos no colonialismo e no pos-colonialismo em Angola. Espanha. Edições Universidad de Salamanga.

Caluvi, M., & González, J. (2019). Formação e prática educativa de professores secundaristas de Lubango, em Angola. Revista Educ. Pesqui., 45, 1-19. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945191996

Cerecer, P., & Gutiérrez en uno escuela secundaria de los Estados Unidos de América. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (24), 199-224., L. (2014). Diálogo del profesorado en un desarrollo profesional centrado en el alumnado.

Colás, P., & Rosado, J. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 485-499. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.171031

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2013). Las estratégias de Investigación Cualitativa. Barcelona. Editorial Gedisa.

Díez, J. (2014). La práctica educativa intercultural en secundaria. Revista de Educación, (363), 12-34.

Dominguez, B., & Entrena, M. L. (2017). Los Contenidos del Desarrollo Profesional Docente. Presencias y Omisiones. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 41-61.

Fagundes, T. (2016). Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 281-298. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216516

Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Edição Morata.

Flick, U. (2013). Métodos Qualitativos na Investigação Científica. Lisboa. Edição Monitor.

Fraile, M. (2015). La cultura escolar y el oficio de maestro. Educación XX1, 18(1), 147-166. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12315

García, S., & García, C. (2009). La solución la tienes tú!. El proceso de formación de un profesor novel. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(1), 127-140.

Goetz, J., & Lecompte, M. (2010). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Gomilla, M., & Pascual, B. (2015). La participación de las famílias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 99-112. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321

Grasso, L., & Robledo, A. (2010). Qué piensan los jóvenes acerca de la escuela? La opinión de los estudiantes que finalizan el nivel secundário. Diálogos pedagógicos, 8(15), 13-36.

Guerra, M. (2010). Una pretensión problemática: educar para los valores y preparar para la vida. Revista de Educación, (351), 23-47.

Jara, R., & Dagach, P. (2014). Compromiso docente, una interpelación al sentido de la profesionalidad en tiempos de cambio. Estudios Pedagógicos, 15(1), 257-273. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000200015

Jordi et al. (2016). Pupil participation in school life: an approach from the educational community. Revista Complutense de Educación, 27(2), 437-456.

Kundongende, J. (2013). Crise e resgate dos valores morais, cívicos e culturais na sociedade angolana. Huambo: Ministério da Educação de Angola.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51.

Liliana et al. (2012). Orientações didáticas para a formação de inspetores para a Inspeção Educativa em Angola. Argentina. Editora: IIPE-Unesco.

López Yáñez, J., Sánchez Moreno, M., & Altopiedi, M. (2011). Professional Communities of Practice that Sustain School Improvement Processes. Revista de Educación, 109-131.

Neves, A. (2015). A formação de professores de Português do 1.º ciclo do ensino secundário em Angola: o caso de Cabinda (Dissertação de Mestrado). Portugal.

Olabuénaga, R. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Editora Deusto.

Quaresma, M. L. (2017). Factores de excelencia y prácticas escolares desde la perspectiva de los discentes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(20), 183-200. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.fepe

Ramos, I., & González, M. (2016). Docentes y tic: un encuentro. Revista contextos educativos, (19), 147-159. https://doi.org/10.18172/con.2767

Rivas, J., Leite, A., & Cortes, P. (2015). La escuela como contexto de la formación inicial del profesorado: aprendiendo desde la colaboración. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 228-242.

Rivas, S., & Ugarte, C. (2014). Teacher Training and a Participative Culture in Schools: Keys for Encouraging Family-School Partnership. Estudios Sobre Educación, (27), 153-168. https://doi.org/10.15581/004.27.153-168

Salazar, J. (2015). Learning in teachers and how teachers integrate their acquired. Knowledge into classroom practices. Perspectiva Educacional Formación de Profesores, 54(1), 55-74.

Sánchez, J. (2012). From Concept into Structures: Organizational Implications of Competency-Based Approach in Education. Bordón, 64(1), 127-140.

Santos, M. (1970). História do ensino em Angola. Luanda. Angola: Edição dos Serviços de Educação.

Soledad, G., & Carmen, P. (2009). It is you who has the solution! The training process for beginner teachers. Revista de Currículum y Formacióndel Profesorado, 13(1), 1-14.

Solo de Zaldívar, I. (2017). Mejora de competencias: Introducción de la gestión de calidad en nuevas metodologías educativas. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, (extraordinário), 279-308.

Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M., & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp

Tirado, R., & Conde, S. (2015). Relations between some Preventive Actions on Peaceful Coexistence at School in Centers of Good Practices. Estudios Sobre Educación, (29), 29-59. https://doi.org/10.15581/004.29.29-59

Yáñez, J. (2010). The practice of innovation in education and our knowledge about it. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 1-5.

Veröffentlicht

2021-08-24

Zitationsvorschlag

Nicolau, M. C. (2021). Challenges of family and teachers in educational practice: Urban and rural secondary school in Angola. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e10527. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10527