The impasses of community participation in the community council at a Rural School in the municipality of Placa/PA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10837Schlagworte:
Rural Education, School Management, Scoll Council, Participation, Educarional PracticAbstract
ABSTRACT. This article has as object of study the School Council, understanding this as a fundamental mechanism in the process of building and experiencing democratic practices. It seeks to reflect how the participation of the School Council members takes place in the deliberative and supervisory processes regarding the decisions that guide school practices, in order to analyze how the counselors, position themselves regarding participation in the decision-making processes regarding the improvement of teaching in a public school of the field in the Municipality of Placa/PA. The methodological approach is of an exploratory qualitative nature with data collected through individual interviews with five members of the School Council of a rural school located in the Terra Prometida community. The results point to the need for greater action by the counselors regarding the monitoring of educational practice in the investigated school, since this institution does not yet have the pedagogical project, an aspect that compromises the teaching of the rural school, at the same time that it signals a disregard for both the management of the school-pole and the Council itself, which can be caused by lack of information and training of those involved.
Downloads
Literaturhinweise
Aguiar, M. A. (2009). Conselhos escolares Espaço de cogestão da escola. Revista Retratos da Escola, 3(4), 173-183. Recuperado de: http://www.esforce.org.br/
Arroyo, M. G. (2008). Gestão Democrática: recuperar sua radicalidade política? In Correa, B. C., & Garcia, T. O. G. (Orgs.) Políticas Educacionais e organização do Trabalho na escola (pp. 39-56). São Paulo: Xamã.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). (2009). Por uma educação do campo. 4ª ed. Petrópolis: Vozes.
Azevedo, J. M. L. (2009). Programas federais para a gestão da educação básica: continuidade e mudanças. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 25(2), 211-231. https://doi.org/10.21573/vo25n22009.61726
Bordignon, G. (2004). Conselhos escolares: uma estratégia de gestão democrática da educação pública. Brasília: MEC/SEB.
Bordignon, G., & Gracindo, R, V. (2006). In Ferreira, N. S. C., & Aguiar, M. A. S. (Orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos (pp. 147-176). 4ª ed. São Paulo: Cortez.
Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do movimento sem terra. São Paulo: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2008). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In Paraná. Secretaria Estadual de Educação. Educação do campo. Curitiba: SEED.
Chizzotti, A. (2008). Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes.
Conselho Escolar (2013, 26 de setembro). Ata da Reunião de Constituição do Conselho Escolar.
Conselho Escolar (2016, 20 de abril). Ata da Reunião de Renovação dos Membros do Conselho Escolar.
Conselho Escolar (2018, 20 de abril). Ata de Assembleia Geral Ordinária de Renovação dos Membros do Conselho Escolar.
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/
Cury, C. R. J. (2007). A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 23(3), 483-195. https://doi.org/10.21573/vol23n32007.19144
Decreto nº 7.352 (2010, 04 de novembro). Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - Pronera. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado em 02 de março, 2019, de: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file
Dourado, L. F. (2007). Políticas e gestão da educação básica no Brasil: Limites e perspectivas. Educação e Sociedade, 28(100), 921-946. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300014
Fernandes, B. M., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2005). Primeira Conferência Nacional “Por uma educação básica do campo”: texto preparatório. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 19-63). 3ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Hage, S. M. (2011). Por uma escola do campo de qualidade social: Transgredindo o paradigma (multi) seriado de ensino. Em Aberto, 24(85), 97-113. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85
Hage, S. M., & Cruz, C. R. (2015). Movimento de educação do campo na Amazônia paraense: ações e reflexões que articulam protagonismo, precarização e regulação. In Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd. UFSC – Florianópolis
Hora, D. L. (2007). Os sistemas educacionais municipais e a prática da gestão democrática: novas possibilidades de concretização. Revista Iberoamericana de Educación, 43(2). https://doi.org/10.35362
Lei n. 12.960 (2014, 27 de março). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para fazer constar a exigência de manifestação de órgão normativo do sistema de ensino para o fechamento de escolas do campo, indígenas e quilombolas. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L12960.htm
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao
Libâneo, J. C. (2004). Organização e gestão escolar: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Editora Alternativa.
Luck, H. (2006). Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2006. Recuperado de: http://www.fundacaolemann.org.br/uploads/estudos/gestao_escolar/dimensoes_li vro.pdf.
Luck, H. (2010). A Gestão Participativa na Escola. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes (Série cadernos de gestão).
Martins, F. J. (2012). Gestão democrática e educação do campo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 28(1), 112-128. https://doi.org/10.21573/vol28n12012.36145
Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2004). Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Conselhos escolares: democratização da escola e construção da cidadania. Brasília: MEC (Caderno 1).
Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2006). Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Conselho Escolar e Educação do Campo. Brasília: MEC (Caderno 09).
Molina, M. C., & Freitas, H. C. (2011). Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 17-31. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85
Oliveira, D. A. (2006). A gestão democrática da educação no contexto da reforma do estado. In Ferreira, N. S. C. (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos (pp. 91-112). São Paulo: Cortez.
Paro, V. H. (2001). A gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática.
Paro, V. H. (2002). Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã.
Ramos, M. N., Moreira, T. M., & Santos, C. A. (2005). Referências para uma política nacional de educação do campo: caderno de subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo.
Resolução n. 01(2002, de 03 de abril). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado em 17 de março de 2019, de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao1.pdf
Resolução n. 02 (2008, de 28 de abril). Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado em 17 de março de 2019, de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao2.pdf
Spósito, M. P (2005). Educação, gestão democrática e participação popular. In Bastos, J. B. (Org.). Gestão democrática (pp. 45-56). Rio de Janeiro: DPA.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Veiga, I. P. A. (2013). A Escola em debate. Gestão, projeto político-pedagógico e avaliação. Revista Retratos da Escola, 7(12), 159-166. https://doi.org/10.22420/rde.v7i12.270
Vieira, S. L. (2007). Política(s) e Gestão da Educação Básica: revisitando conceitos simples. Revista Brasileira se Política e Administração da Educação, 23(1), 53-69. https://doi.org/10.21573/vol23n12007.19013
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).