Policy Networks, the Third Sector and the Movements to Privatize Brazilian Education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10845

Schlagworte:

State, Third sector, Policy Networks, All for Education Movement, Base Movement.

Abstract

Abstract: As a strategy to develop education for productivity, to legitimize the most recent configuration of capitalism, to guarantee the position of the hegemonic-ruling class and to promote the pedagogical market, business groups have organized movements that have assumed a leading role in the definition of educational public policies. When composing a third sector, they develop partnerships that leave the borders between public and private thinner and assume certain functions of the State. This performance maintains organic relations with international companies through policy networks.  The aim of this study was to analyze the incidence of the third sector, public-private relations and policy networks in the Brazilian public education. Through the theoretical-documental study, with a quantitative and qualitative approach, the All for Education and the Base Movement were cut out. Analyses show that these movements have marked the transposition of the ideals and actions of the business community to public education, legitimized by partnerships with institutions, governments and the State. Focusing on educational policies, they act as mechanisms for privatization and increased profits, reorienting educational management. The importance of movements and associations for the defense of secular, public and socio-political education endorsed is underlined to challenge and restrain public-private actions in the definition of public educational policies.

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Autor/innen-Biografien

Úrsula Adelaide de Lélis, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Pedagoga. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFU. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).   Docente no Curso de Pedagogia e no Mestrado em Educação da Unimontes. Participa do Polis -  Políticas, Educação e  Cidadania (UFU), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação (GEPEd- Unimontes) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional (GREPPE - Unicamp).

Leonice Matilde Richter, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFU, com Estágio Científico Avançado na Universidade do Minho/PT. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (FACED/UFU). Editora Adjunta da Revista Educação e Políticas em Debate.  Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e coordenadora adjunta  do  Grupo de  Pesquisa  Polis,  Políticas, Educação e Cidadania (UFU).

Vilma Aparecida de Souza, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (2014). Atua como docente do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED/UFU).  É membro do Grupo de Pesquisa Polis - Políticas, Educação e Cidadania (UFU) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Política e Práticas em Educação Especial (GEPEPES-UFU).

Wane Elayne Soares Eulálio, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) (2014). Atua como docente do Curso de Pedagogia da Unimontes.  Membro do Programa de Extensão Educar (Unimontes).

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Veröffentlicht

2020-12-04

Zitationsvorschlag

de Lélis, Úrsula A., Richter, L. M., de Souza, V. A., & Soares Eulálio, W. E. . (2020). Policy Networks, the Third Sector and the Movements to Privatize Brazilian Education. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10845. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10845

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Rubrik

Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos