School experiments of the integral education policy and Full Time School: an analysis of the practices carried out in public schools of Belém – PA

Autor/innen

  • Ney Cristina Monteiro de Oliveira Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-8091-5213
  • Orlando Nobre Bezerra de Souza Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Izete Magno Correa Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Cintia Aurora Quaresma Cardoso Secretaria de Estado de Educação - SEDUC/PA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10868

Abstract

The wording presents the analysis carried out on the full-time policy implemented in the state education network in Pará from its practical configuration in the reality of 02 (two) elementary schools in the city of Belém-Pa. Reflect on the principles of the instituted policy, management, pedagogical organization and effectiveness in school practices. The theoretical-methodological contribution of this study is based on the qualitative approach of the research, having as procedures the documentary analysis, interviews and application of questionnaires to understand each phase of the implantation, the perception of managers and teachers, as well as to analyze the initiatives carried out, the challenges faced, the difficulties and the possibilities of pedagogical innovation. It was concluded that the policy did not have the official support due, leaving the educators in charge of its effective implementation. Despite small advances, the lack of material conditions for the development of school practices that qualified the offer of full time for the integral training of students prevailed. 

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Autor/innen-Biografien

Ney Cristina Monteiro de Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000), Pós Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Titular do NEB/UFPA, docente dos Programas de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) e Doutorado em Educação na Amazônia (PGEDA). Pesquisadora da área de políticas educacionais, com ênfase no planejamento e monitoramento das metas do PNE 2014 nos estados e municípios e políticas públicas de educação integral e de tempo integral.

Orlando Nobre Bezerra de Souza, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutor em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000), Professor Associado do Instituto de Ciências da Educação (UFPA), Professor do Programa de Pós-Graduação em Cidades, Identidades e Territórios (PPGCIT), Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Estado e Educação na Amazônia (GESTAMAZON). Realiza pesquisas em políticas educacionais, educação não-formal e educação em instituições prisionais, onde lidera uma Rede Interinstitucional de Apoio à Educação Prisional (REAPED).

Izete Magno Correa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestra em Educação e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (2014), Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação (PGEDA/UFPA). Membro do Grupo de estudos e Pesquisas sobre Estado e Educação na Amazônia (Gestamazon). Atua como Servidora Pública da Secretaria de Estado de Educação - PA exercendo função de Vice Diretora. Pesquisadora da área de Políticas Educacionais e Gestão da Educação integral.

Cintia Aurora Quaresma Cardoso, Secretaria de Estado de Educação - SEDUC/PA

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA, 2018), Professora da Educação Especial e Especialista em Educação da Secretaria de Estado de Educação- SEDUC-PA. Integrante do projeto de pesquisa "Experimentações escolares da política de educação integral e(m) tempo integral: uma análise das práticas efetivadas em Escolas Públicas de Belém-Pa (Gestamazon/UFPA).

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Veröffentlicht

2020-12-04

Zitationsvorschlag

Oliveira, N. C. M. de, Nobre Bezerra de Souza, O. ., Magno Correa, I., & Aurora Quaresma Cardoso, C. (2020). School experiments of the integral education policy and Full Time School: an analysis of the practices carried out in public schools of Belém – PA. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10868. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10868

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Rubrik

Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos