Teacher profile and the use of environmental education in rural schools in São Caetano de Odivelas (Pará, Brazil)

Autor/innen

  • Ivaney dos Santos Cardoso Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0001-8855-5614
  • Jessica Paloma Pinheiro da Silva Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA https://orcid.org/0000-0002-5078-3125
  • Elaine Vasconcelos Bezerra Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0001-6462-2026
  • Antonia Rafaela Gonçalves Macedo Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Keila Renata Moreira Mourão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA
  • Fabricio Nilo Lima da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0002-6402-0540

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11777

Schlagworte:

Environment, Interdisciplinarity, Curriculum, Learning, Teachers

Abstract

ABSTRACT. The objective of this study was to analyse the profile of teachers and the aspects of the environmental education in rural schools in the municipality of São Caetano de Odivelas, state of Pará, Brazil. To achieve this objective, an online questionnaire was digitized and made available to teachers who work in schools in the countryside of the municipality. The research was qualitative-quantitative, it took place between the years 2020 to 2021, carried out with 20 teachers from 10 schools in the field. The collected data were analyzed by descriptive statistics. We identified that the majority (60%) of teachers are women with age between 21 and 30 years (65%). We noticed that they have Degree in Portuguese language and Geography (50%), with Lato Sensu Post-graduation (75%). We observed that they have on average of 4 years of experience in rural education and teach more than one curricular component, in up to two schools (50%). We detected that the main pedagogical material used for teaching environmental education is the textbook (60%). We emphasize to they work the environmental education in a minimal and isolated way to diversify classes. They also confirm that the methodology used with the students is the bibliographic research. In conclusion, there is a deficit of dissemination of environmental education by teachers in rural schools of state of Pará, Brazil.

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Autor/innen-Biografien

Ivaney dos Santos Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Graduado em Geografia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Especialista em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Escola Superior da Amazônia (ESAMAZ). Especialização em Inovações Curriculares na Educação do Campo, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Mestrado Acadêmico em Geografia, pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade do Estado do Pará - PPGG/UEPA, (em andamento).

Jessica Paloma Pinheiro da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Graduada em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Agroextrativismo Sustentavel e Desenvolvimento Rural pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Mestranda em Fitotecnia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA).

Elaine Vasconcelos Bezerra Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Graduada em Letras com Habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa, pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Língua Inglesa, pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin. Atualmente é docente em Letras EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Avançado Vigia.

Antonia Rafaela Gonçalves Macedo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduada em Aquicultura pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Mestra em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares pelo IFPA. Doutorado em Ciência Animal (Ecologia Aquática e Aquicultura) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Possui experiência em projetos na área de malacocultura em empreendimentos solidários.

Keila Renata Moreira Mourão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Graduada em Oceanografia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestrado em Ciência Animal pela UFPA. Doutorado em Ecologia Aquática e Pesca pela UFPA. Atualmente é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Avançado Vigia, atuando como Professora e Chefe do Núcleo de Inovação e Transferência Tecnológica – NITT/IFPA.

Fabricio Nilo Lima da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Graduado em Aquicultura pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Especialista em Docência para Educação Profissional, Científica e Tecnológica pelo IFPA. Mestre em Aquicultura e Recursos Aquáticos Tropicais pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA). Doutorado em Ciência Animal (Ecologia Aquática e Aquicultura) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente é docente do IFPA, Campus Avançado Vigia.

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Veröffentlicht

2022-03-31

Zitationsvorschlag

Cardoso, I. dos S. ., Paloma Pinheiro da Silva, J. ., Alves, E. V. B. ., Macedo, A. R. G. ., Mourão, K. R. M. ., & Silva, F. N. L. da. (2022). Teacher profile and the use of environmental education in rural schools in São Caetano de Odivelas (Pará, Brazil). Brazilian Journal of Rural Education, 7, e11777. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11777

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