Alternating teacher's development in Countryside Education Undergraduate courses at UNB and UFMG

Autor/innen

  • Mônica Castagna Molina Universidade de Brasília - UnB
  • Maria de Fátima Almeida Martins Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Maria Isabel Antunes-Rocha Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11856

Abstract

ABSTRACT. The article deals with the forms of organization of time, space and content developed in teacher's development courses in Countryside Education at University of Brasília and Federal University of Minas Gerais. It starts with the reflection that these experiences are producing formative processes that enable the dialogue among the university, the school and the communities in a socio-territorial perspective. The proposed discussions are based on the authors' experience in teaching, extension, research and publications activities within the scope of the courses. Initially, the concepts of Alternation Pedagogy and Alternation Development are defined. Then the courses and their forms of alternation organization are described and analyzed. To conclude, it is registered that this formative proposal allows the exercise of the protagonism of the participants and the countryside contexts in the perspective of education as a right and as an instrument to enable the articulation among the school, the countryside and the society projects in an emancipatory perspective.

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Autor/innen-Biografien

Mônica Castagna Molina, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Direito pela PUCC. Mestre em Sociologia pela Unicamp. Doutora em Desenvolvimento Sustentável pela UnB. Pós Doutora em Educação pela UnB. Atualmente é professora Associada da UnB.  Desenvolve Projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão com ênfase na formação e prática docente a partir dos referenciais da Sociologia e da Educação do Campo.

Maria de Fátima Almeida Martins, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduada em Geografia pela UFC. Mestre e Doutora em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Universidade de Barcelona (2020). Atualmente é professora Titular da Faculdade de Educação da UFMG. Desenvolve Projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão com ênfase na formação e prática docente a partir dos referenciais da Geografia e  da Educação do Campo.

Maria Isabel Antunes-Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduação em Psicologia. Mestrado em Psicologia Social. Doutorado em Educação.  Pós Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Campus Presidente Prudente e pela PUC São Paulo. Professora Titular da Faculdade de Educação UFMG. Desenvolve Projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão com ênfase na formação e prática docente a partir dos referenciais da Psicologia Social e Educação do Campo.

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Veröffentlicht

2021-05-17

Zitationsvorschlag

Molina, M. C., Martins, M. de F. A. ., & Antunes-Rocha, M. I. . (2021). Alternating teacher’s development in Countryside Education Undergraduate courses at UNB and UFMG. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11856. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11856

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