The Narrative Productions Methodology in the Pedagogy of Alternation: contributions to the Professional Project of the Youth

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11937

Schlagworte:

Field Education;, Pedagogy of Alternation; Narrative

Abstract

ABSTRACT. The present work aims to assess the contributions of an Agricultural Family School - EFA in Minas Gerais to the formation of its students. To do so, semi-structured narrative interviews were carried out with five students on their life and student trajectory, besides evaluation interviews on the development of the Youth Professional Project at the EFA with the participant students and a teacher from the institution. The paper has as theoretical-methodological framework the Methodology of Narrative Productions. The results suggest approximation between the proposal of the Methodology of Narrative Productions and references from the pedagogy of alternation used by the EFAs; the importance of Agricultural Family Schools for a contextualized education to the rural people and the difficulties faced by the alumni to the implementation of the Youth Professional Projects.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Marcelo Loures Santos, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Graduação em Psicologia; Mestrado em Psicologia Social; Doutorado em Psicologia; Pós-doutorado em Psicologia. Professor Associado do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Ouro Preto. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão voltadas para a formação de profissionais de educação, tendo como principais referenciais teórico-metodológicos a Educação do Campo, a educação popular e a Metodologia das Produções Narrativas. 

Eduarda Santos de Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Graduação em Letras - Licenciatura em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Ouro Preto. Integrante do Grupo de Pesquisa e Ação em Educação do Campo do Território dos Inconfidentes - Giracampo/UFOP. Atuou como bolsista de extensão e de iniciação científica entre 2017 e 2021 em diversos projetos e pesquisas com foco em temáticas sobre Educação do Campo e Metodologia das Produções Narrativas.

Literaturhinweise

Balasch, M., & Montenegro, M. (2003). Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: las producciones narrativas. Encuentros en Psicología Social, 1(3), 44-48.

Begnami, J. B. (2019). Linha do tempo do Movimento CEFFA na França, Brasil e Minas Gerais. AMEFA: Belo Horizonte.

Breitenbach, R., & Troian, A. (2020). Permanência e sucessão no meio rural: o caso dos jovens de Santana do Livramento/RS. Ciências Sociais Unisinos, 56(1), 26-37. https://doi.org/10.4013/csu.2020.56.1.03

Carmen. Entrevistas. (2020). Entrevistadora Autora. Mariana, janeiro. 1 arquivos.mp3 (60 min.). Acervo pessoal dos autores.

Carneiro, M. J. (1998). Ruralidade: novas identidades em construção. Estudos Sociedade e Agricultura, 11, 53-75.

Couto, X. C. S. (2016). O projeto profissional do jovem na Casa Familiar Rural de Açailândia: culminância, interdisciplinaridade e desenvolvimento agroecológico do meio. Cadernos de Agroecologia, [S.l.], 10(3), Recuperado de: http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/17549. Acesso em: 19 fev. 2021.

Esmeraldo, G. G. S. L., Molina, M. C., & Antunes-Rocha, M. I. (2017). O fortalecimento da identidade camponesa: repercussões do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária nos Estados do Ceará, Minas Gerais e Paraná. Educação & Sociedade, 38(140), 569-585. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017180449

Flick, U. (2009). Observação e Etnografia. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed/Bookman.

Franca-Begnami, M. J. (2013). Projeto Profissional do Jovem: desafios e possibilidades para egressos da Escola Família Agrícola Bontempo. In Begnami, J. B., & Burghgrave, T. (Orgs.). Pedagogia da Alternância e Sustentabilidade (pp. s./p.). Orizona, GO: UNEFAB.

Freitas, G. V., & Santos, I. F. (2015) Juventude das Escolas do Família Agrícola de Minas Gerais: desafios e possibilidades na perspectiva da inserção profissional. In Leão, G., & Antunes-Rocha, M. I. (Orgs.). Juventudes do Campo (pp. 167-184). Belo Horizonte: Autêntica.

Freitas, A. F., & Freitas, A. F. (2021). Repensando o desenvolvimento rural sustentável a partir da agricultura familiar: um diagnóstico socioterritorial do Alto Rio Doce, Minas Gerais. Viçosa, MG, Brasil: Asa Pequena.

Galindo, E. (2014) Em pauta: juventude rural e políticas públicas. In Menezes, M. A. de, Stropasolas, V. L., & Barcellos, S. B. (Orgs.) Juventude rural e políticas públicas no Brasil (pp. 122-132). Brasília: Presidência da República.

Gerke de Jesus, J. (2011). Formação dos Professores na Pedagogia da Alternância: Saberes e fazeres do campo. Vitória, ES: GM.

Gimonet, J. C. (2007). Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, RJ: Vozes.

Iolanda. Entrevistas. (2019). Entrevistadora Autora. Minas Gerais, novembro. 2 arquivos.mp3 (90 min.). Acervo pessoal dos autores.

Larissa. Entrevistas. (2019 - 2020). Entrevistadora Autora. Minas Gerais. 2 arquivos.mp3 (70 min.). Acervo pessoal dos autores.

Lúcio. Entrevistas. (2019 - 2020). Entrevistadora Autora. Minas Gerais. 2 arquivos.mp3 (90 min.). Acervo pessoal dos autores.

Machado, L. C. T. (2017) Da educação rural à educação do campo: conceituação e problematização. In Educere: XII Congresso Nacional de Educação, de 28 a 31 de agosto de 2017, Curitiba, PR, Brasil. Recuperado de: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25113_12116.pdf. Acesso em set. 2020.

Margarida. Entrevistas. (2019 - 2020). Entrevistadora Autora. Minas Gerais. 2 arquivos.mp3 (70 min.). Acervo pessoal dos autores.

Nosella, P. (2012). Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória, EDUFES.

Oliveira, E., & Benevenuto, M. A. D. R. (2019). A contribuição da Pedagogia da Alternância e do projeto profissional jovem nos projetos de vida de jovens egressos da EFA de Jaguaré/ES. Rev. Bras. Educ. Camp., 4, e7245. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7245

Pedro. Entrevistas. (2019 - 2020). Entrevistadora Autora. Minas Gerais. 2 arquivos.mp3 (60 min.). Acervo pessoal dos autores.

Santos, M. L., & Silva, D. G. D. (2019). Contribuições da Metodologia das Produções Narrativas na Licenciatura em Educação do Campo. Educação em Perspectiva, 10, e019029. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.8246

Santos, M. L., & Silva, D. G. D. (2020). Narrativa e trajetória camponesa: estudo de caso em um curso de licenciatura em Educação do Campo. Reflexão e Ação, 28(2), 132-146. https://doi.org/10.17058/rea.v28i2.14364

Santos, M. (2018). Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 26(98), 185-212. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002600965

Teixeira, E. S., Bernartt, M. L., & Trindade, G. A. (2008). Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, 34(2), 227-242. https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000200002

UNICEF. (2017). Panorama da Distorção Idade-Série no Brasil. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Brasília: UNICEF.

Veröffentlicht

2021-07-12

Zitationsvorschlag

Santos, M. L., & Carvalho, E. S. de O. (2021). The Narrative Productions Methodology in the Pedagogy of Alternation: contributions to the Professional Project of the Youth. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11937. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11937

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural