The Theatre of the Oppressed as a method for the praxis of Social Community Psychology and Popular Education in the rural environment

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11957

Schlagworte:

Theatre of the Oppressed. Social Community Psychology. Popular Education. Rural Settlement

Abstract

ABSTRACT. This goal of this article is to reflect on the contributions of the method of the Theatre of the Oppressed used by a university extension experiment at a rural settlement in the city of Campina Grande (Paraíba/Brazil). This experiment was based both on Social Community Psychology and on Popular Education addressed to physical education and affectivity, envisaging stimulating and strengthening listening opportunities and the problematization of reality, supporting the autonomy and social leadership. The psycho-pedagogical workshops carried out with a group of children and a group of adolescents was one of the methodological instruments used. The workshops intended to stimulate the taste for reading, creativity, and the critical reflection and autonomy by using reading and social strategies, recreational games and different artistic languages, such as the method of the Theatre of the Oppressed. This method was also used through the presentation of a play for the community, which was assembled according to the forum-theatre technique based on information obtained in the settlement. Starting from the report after three workshops and after the forum-theatre experiment they concluded that the method of the Theatre of the Oppressed aligns to the theoretical perspectives adopted and contributes to the development of more participative, critical and solidarity postures envisaging social changes.

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Autor/innen-Biografien

Thelma Maria Grisi Velôso, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Tem graduação em Psicologia e Mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), e Doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - Campus de Araraquara/São Paulo); é professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Saúde e do Programa de Pós-graduação em Serviço Social da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); faz parte da Rede Latino-americana de Psicologia Rural.

Marcos Pablo Martins Almeida, UNIESP - Centro Universitário

Professor do Curso de Psicologia do UNIESP; graduado em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); Mestre e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG); multiplicador de Teatro do Oprimido; atua na clínica, na perspectiva da Gestalt-Terapia; é interessado nos estudos sobre identidade, práticas pedagógicas em Psicologia e sobre Teatro do Oprimido como intervenção psicossocial.

Arthur Marcell Campos Arruda, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Graduando em Psicologia na UEPB; é bolsista CNPq do Programa de Iniciação Científica/UEPB do projeto intitulado ‘A Contrarreforma Psiquiátrica no Brasil: argumentos em defesa da Nova Política Nacional de Saúde Mental’; foi monitor bolsista do componente curricular Psicologia do Desenvolvimento Humano I e participou, como voluntário, do projeto de extensão ‘Psicologia e Educação Popular no meio rural’.

Lisa Martha Silva David, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Graduanda em Psicologia na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB); participou, como extensionista voluntária, do projetoPsicologia e Educação Popular no Meio Rural’; é bolsista CNPq do Programa de Iniciação Científica/UEPB na área da Saúde. 

 

Mateus Rafael Uchôa Dantas, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Graduando em Psicologia na Universidade Estadual da Paraíba; participou, como extensionista voluntário, do projeto ‘Psicologia e Educação Popular no Meio Rural’.  

Sarah Lavínia Pereira de Morais, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Graduanda em Psicologia na Universidade Estadual da Paraíba; participou, como extensionista voluntária, do projeto ‘Psicologia e Educação Popular no Meio Rural’; foi bolsista CNPq do Programa de Iniciação Científica/UEPB na área de Saúde Coletiva; foi monitora bolsista do componente curricular Psicologia da Saúde e realiza estágio com ênfase em Saúde, Políticas Públicas e Qualidade de Vida. 

 

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Veröffentlicht

2021-07-12

Zitationsvorschlag

Grisi Velôso, T. M., Martins Almeida, M. P. ., Campos Arruda, A. M. ., Silva David, L. M. ., Uchôa Dantas, M. R. ., & Pereira de Morais, S. L. (2021). The Theatre of the Oppressed as a method for the praxis of Social Community Psychology and Popular Education in the rural environment. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11957. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11957

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural