The teaching of school mathematics in the context of Countryside Education: reflections from official documents

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12402

Abstract

ABSTRACT. This research seeks to reflect on the potential and implications of three of the six principles indicated in the References for a National Countryside Education Policy (2004), and that emerge from educational documents on the countryside Education policy in the teaching of School math. The methodological procedures adopted are based on the documentary analysis of educational policy, in this specific case, those dealing with education built by rural populations. We start from the following problem: What are the potentials and implications of the incidence of rural education principles in the teaching of school mathematics? The research allowed an expansion of the discussions raised by the Movement for Countryside Education, signaling that the possible implications of the incidence of the principles of Countryside Education in the teaching of school Mathematics, are mainly in the relationship between formal mathematical content and peasant reality, already the potential of this incidence is found in the possibility of school education linked to an emancipatory project.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Valdomiro Pinheiro Teixeira Junior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Possui graduação em licenciatura plena em matemática pela UEPA (2006), mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela UFPA (2012) e doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas pela UFPA (2016). Professor pela SEDUC/PA de 2008 a 2015. Atualmente é professor adjunto da UNIFESSPA e vice coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) na UNIFESSPA.

Márcio de Sousa Gomes, Secretaria Municipal de Educação de Novo Repartimento-PA

É professor da rede pública municipal de ensino no município de Novo Repartimento – PA, desde 2014. Licenciado em Educação do Campo pela UNIFESSPA e em Pedagogia pela Faculdade Intervale. Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade Educacional da LAPA e em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade Intervale.

Literaturhinweise

Alencar, M. F. S. (2015) Princípios pedagógicos da educação do campo: caminho para o fortalecimento da escola do campo. Ci. & Tróp. Recife, 39(2), 41-72.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado.

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei nº 9.394/96 – 24 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF.

Brasil. (1998). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática ensino de quinta a oitava séries. Brasília, DF: MEC/SEF.

Brasil. (2001). Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 36 de 04 de dezembro de 2001. Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Relatora: Edla de Araújo Lira Soares. Brasília, D.

Brasil. (2002). Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 01 de 03 de abril de 2002. Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF.

Brasil. (2004). Referências para uma Política Nacional do Campo. Cadernos de Subsídios. Brasília (DF): MEC/SECAD/Grupo de Trabalho de Educação do Campo.

Brasil. (2008). Conselho Nacional de Educação. Resolução. Resolução n. 02 de 28 de abril de 2008. Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, DF.

Brasil. (2010). Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Brasília.

Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. (Orgs.). Por Uma Educação do Campo (pp. 18-25). Petrópolis, RJ: Vozes.

Conte, I. I., & Ribeiro, M. (2017). Escola do campo: relação entre conhecimentos, saberes e culturas. Educação e Pesquisa, 43(3), 847-862. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201707160785

D'Ambrósio, U. (1998). Etnomatemática – arte ou técnica de explicar e conhecer. – São Paulo: Ática.

D'Ambrósio, U. (2001). Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. – Belo Horizonte: Autêntica (Coleção em Educação Matemática, 1).

Duarte, C. G. (2014). Relações entre a educação matemática escolar e educação do campo. In Brasil. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Matemática do Campo (pp. 21-25). Brasília: MEC, SEB.

Fernandes, S. S. (2006). A contextualização no ensino de Matemática – um estudo com alunos e professores do ensino fundamental da rede particular de ensino do Distrito Federal (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Católica de Brasília, Brasília.

Freire. P. (1996). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Lima, A. S. (2014). Educação do campo e educação matemática: relações estabelecidas por professores e camponeses do Agreste e Sertão de Pernambuco (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru.

Lima, A. S., & Lima I. M. S. (2013). Educação matemática e educação do campo: Desafios e possibilidades de uma articulação. Em teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 4(3), 1-10.

Molina, M. C. (2017). Contribuições das licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38, 587-609. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170

Neves, M. J. B., Santos, P. F., & Guerra, R. B. (2010). Educação matemática crítica: um olhar reflexivo acerca do seu caráter emancipatório e motivacional. In X Encontro Nacional de Educação Matemática Educação Matemática. Salvador, BA.

Oliveira, C. M., & Bogaio, D. L. (2012). Bases legais para uma educação do e no campo e as experiências educativas de uma escola de agroecologia na região norte do Paraná. In IX Seminário ANPED SUL. Caxias, RS.

Otani. S. (2010). Considerações a respeito do termo “contextualização” no ensino da matemática: reflexões a partir da pedagogia histórico-crítica. In II Simpósio Nacional de Educação e XXI Semana de Pedagogia. Cascavel. Anais do II Simpósio Nacional de Educação e XXI Semana de Pedagogia.

Pinto, V. M. (2013). Educação do campo e emancipação: possibilidades pedagógicas em torno da metodologia e do conteúdo na escola de formação sindical da CONTAG. Recuperado de: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/publicacoes-seminarios-do-gepec/seminarios-de-2013/1-educacao-do-campo-movimentos-sociais-e-politicas-publicas/a16-educacao-do-campo-e-emancipacao-possibilidades.pdf/view. Acessado em: 4 de junho de 2021.

Rodrigues, H. C. C., & Bonfim, H. C. C. (2017). A educação do campo e seus aspectos legais. In EDUCERE - XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba, PR.

Teixeira Jr, V. P. (2018). Contextualização e valorização em Wittgenstein: discussões na relação entre educação matemática e educação do campo. Acta Scientiarum. Education, 40, 1-11. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.37801

Vilaça, M. L. C. (2010). Pesquisa e ensino: considerações e reflexões. Revista E-scrita, 1(2), 59-74.

Veröffentlicht

2021-12-15

Zitationsvorschlag

Teixeira Junior, V. P., & de Sousa Gomes, M. (2021). The teaching of school mathematics in the context of Countryside Education: reflections from official documents. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12402. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12402