For a dialectical rural education: movements in perspective
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12641Abstract
Rural Education is a recent area of study that has been built on several historical movements and transformations. These movements and transformations have been occurring and being intended through the fight for the right to land, which has included the fight for the right to education. These struggles have been protagonized through the organization of rural people in social movements. Thus, we use a literature review to discuss these movements as they form the principles of Rural Education. The goal of the text is to present the course of the dialectics of life and praxis in the countryside in dialog with the pedagogical theories as a way to find the educational principles that can support the struggles in the countryside. We point out that in these movements between field and education, present in the struggles for their rights, are the potentialities of the countryside to find in the pedagogical theories the principles that lead to the Field itself in its formation and development process.
Downloads
Literaturhinweise
Bicalho, R., Macedo, S., & Rodrigues, G. (2021). Em defesa da Educação do Campo: enfrentando o desmonte das políticas públicas. Periferia, 13(1), 39-59. https://doi.org/10.12957/periferia.2021.55211
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Caldart, R. S. (2004). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, 2(2), 1–16. https://doi.org/10.22409/tn.2i2.p3644
Caldart, R. S. (2008). Sobre Educação do Campo. In Santos, C. A. (Org.). Por uma educação do campo: campo - políticas públicas - educação (pp. 67-86). Brasília/DF: Incra Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Camacho, R. S. (2014). Paradigmas em disputa na educação do campo (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia. Presidente Prudente/SP. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/108661
De’Carli, C., Antunes, T., & Ferreira, I. (2016). Sete pontos para se pensar a Educação do Campo. In Caderno de Textos do I Seminário Internacional Curupiras (pp. 71-115). Garanhuns, Recife. Recuperado de: https://repository.ufrpe.br/bitstream/123456789/2412/1/livro_seminariocurupiras1.pdf#page=71. Acesso em 9 de julho de 2021.
Freire, P. (2018). A Pedagogia do Oprimido. São Paulo: UNINOVE.
Fernandes, B. M. (2006). Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In Molina, M. C. (Org.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 27-39). Brasília/DF: Ministério do Desenvolvimento Agrário. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaodocampo/artigo_bernardo.pdf
Freitas, H. C. A. (2011). Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 35–49. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85.2484
Jesus, S. M. S. A. (2004). Questões paradigmáticas da construção de um projeto político da educação do campo. In Molina, M. C., & Jesus S. M. S. A. (Orgs.). Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (pp. 63-74). Brasília: Articulação Nacional - Por Uma Educação do Campo.
Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases Para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html
MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Recuperado de: https://mst.org.br/. Acesso em 28 de maio de 2021.
Santos, M. (2006). A Natureza do Espaço: técnica e tempo razão e emoção. 4. ed. São Paulo/SP: EDUSP.
Souza, M. A. (2008). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2022 Fernando Vieira da Cruz, Dayana Aparecida Marques de Oliveira Cruz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).