For a dialectical rural education: movements in perspective

Autor/innen

  • Fernando Vieira da Cruz Universidade Federal de Roraima - UFRR https://orcid.org/0000-0002-6985-1095
  • Dayana Aparecida Marques de Oliveira Cruz Universidade Federal de Roraima - UFRR

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12641

Abstract

Rural Education is a recent area of study that has been built on several historical movements and transformations. These movements and transformations have been occurring and being intended through the fight for the right to land, which has included the fight for the right to education. These struggles have been protagonized through the organization of rural people in social movements. Thus, we use a literature review to discuss these movements as they form the principles of Rural Education. The goal of the text is to present the course of the dialectics of life and praxis in the countryside in dialog with the pedagogical theories as a way to find the educational principles that can support the struggles in the countryside. We point out that in these movements between field and education, present in the struggles for their rights, are the potentialities of the countryside to find in the pedagogical theories the principles that lead to the Field itself in its formation and development process.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Dayana Aparecida Marques de Oliveira Cruz, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutora, mestra e graduada em geografia pela FCT/UNESP. Docente no Instituto Federal de São Paulo (IFSP/Registro).

Literaturhinweise

Bicalho, R., Macedo, S., & Rodrigues, G. (2021). Em defesa da Educação do Campo: enfrentando o desmonte das políticas públicas. Periferia, 13(1), 39-59. https://doi.org/10.12957/periferia.2021.55211

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Caldart, R. S. (2004). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, 2(2), 1–16. https://doi.org/10.22409/tn.2i2.p3644

Caldart, R. S. (2008). Sobre Educação do Campo. In Santos, C. A. (Org.). Por uma educação do campo: campo - políticas públicas - educação (pp. 67-86). Brasília/DF: Incra Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Camacho, R. S. (2014). Paradigmas em disputa na educação do campo (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia. Presidente Prudente/SP. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/108661

De’Carli, C., Antunes, T., & Ferreira, I. (2016). Sete pontos para se pensar a Educação do Campo. In Caderno de Textos do I Seminário Internacional Curupiras (pp. 71-115). Garanhuns, Recife. Recuperado de: https://repository.ufrpe.br/bitstream/123456789/2412/1/livro_seminariocurupiras1.pdf#page=71. Acesso em 9 de julho de 2021.

Freire, P. (2018). A Pedagogia do Oprimido. São Paulo: UNINOVE.

Fernandes, B. M. (2006). Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In Molina, M. C. (Org.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (pp. 27-39). Brasília/DF: Ministério do Desenvolvimento Agrário. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaodocampo/artigo_bernardo.pdf

Freitas, H. C. A. (2011). Rumos da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 35–49. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.24i85.2484

Jesus, S. M. S. A. (2004). Questões paradigmáticas da construção de um projeto político da educação do campo. In Molina, M. C., & Jesus S. M. S. A. (Orgs.). Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (pp. 63-74). Brasília: Articulação Nacional - Por Uma Educação do Campo.

Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases Para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Recuperado de: https://mst.org.br/. Acesso em 28 de maio de 2021.

Santos, M. (2006). A Natureza do Espaço: técnica e tempo razão e emoção. 4. ed. São Paulo/SP: EDUSP.

Souza, M. A. (2008). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008

Veröffentlicht

2022-12-19

Zitationsvorschlag

Vieira da Cruz, F., & Aparecida Marques de Oliveira Cruz, D. (2022). For a dialectical rural education: movements in perspective. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12641. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12641