Rural Education teachers and resistance: the breaches in teaching habitus

Autor/innen

  • Hildete Pereira Anjos Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA
  • Débora dos Reis Cordeiro Faculdade Santa Terezinha - CEST

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12921

Schlagworte:

habitus, resistance, rural education

Abstract

ABSTRACT. This work analyzes teaching practices which refer to resistance in teaching habitus. We carried out a case study involving teachers graduated in the first classes of the Rural Education degree course. We assume that a student graduation engaged in the rural education struggles must train teachers whose teaching practices escapes the education structuring habitus in general, producing resistance also in the pedagogical field. The results point to the production of ways of resistance through tactics in which they improvise in the shortage of necessary materials and equipment; in which they share the little they have and make it a reason for reflection; in which they problematize the lived situations in daily life by teachers and students and make this a material and pedagogical activity; in which they redesign the circular distribution of students in the class and make the dynamics of relations break the linearity. In contrast, the rigid way in which education is organized as a whole - which is a strong component of the habitus - keeps framing/limiting initiatives, pointed to the constant need to problematize the curriculum, school times and social places occupied by the school and teachers. 

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Hildete Pereira Anjos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Hildete Pereira dos Anjos é doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2006), docente do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia (Pdtsa) e da Faculdade de Ciências da Educação (Faced), ambos do Instituto de Ciências Humanas na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. 

Débora dos Reis Cordeiro, Faculdade Santa Terezinha - CEST

Débora dos Reis Cordeiro possui mestrado em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (2017), especialização em Supervisão Pedagógica (2010), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2008). Atualmente é Assessora Pedagógica na Faculdade Santa Terezinha - CEST. 

Literaturhinweise

Arroyo, M., & Fernandes, B. M (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo. Coleção Por Uma Educação Básica do Campo, nº 2.

Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Editora Contraponto.

Bourdieu, P. (2012). Introdução a uma sociologia reflexiva. In Bourdieu, P. O poder simbólico. 5.ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (2001). Meditações Pascalianas. Tradução de Sérgio Miceli. RJ, Bertand Brasil.

Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus.

Bakhtin, M. (1988). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo, SP: Hucitec.

Caldart, R. (2008). Sobre Educação do Campo. In Santos, C. (Org.). Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação (s./p.). Brasília, DF: INCRA/MDA.

Caldart, R. (2000). Pedagogia do movimento sem terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Editora Vozes.

Certeau, M. (1998). A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Certeau, M. (2011). A cultura no plural. Campinas, SP: Papirus.

Freire, P. (1997). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Editora Paz e Terra.

Molina, M., & Antunes-Rocha, M. (2014). Educação do Campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores – reflexões sobre o Pronera e o Procampo. Revista Reflexão e Ação, 22(2), 220-253. Recuperado de: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index. Acesso em: 04/11/2021.

Veröffentlicht

2021-11-13

Zitationsvorschlag

Anjos, H. P., & Cordeiro, D. dos R. (2021). Rural Education teachers and resistance: the breaches in teaching habitus. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12921. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12921

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil