The formative process: history, memory and path of LEDUCARR/UFRR graduates

Autor/innen

  • Consuelem da Silva Sarmento Secretaria Municipal de Educação - SMEC
  • Sergio Luiz Lopes Universidade Federal de Roraima - UFRR

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13004

Abstract

ABSTRACT. The object of this study is the formative trajectory of graduates of the Degree Course in Rural Education at the Federal University of Roraima. The main objective was to identify the challenges of the teaching profession from the perspective of these subjects, based on their formative experience in that course. The research adopted as an instrument for data collection the interview (with 16 graduates), based on the oral history method (Thompson, 1998). The analysis, of a qualitative nature, was structured from the categories: the training path and the teaching profession. The voices of the graduates revealed the importance of this course as an implementation of public policies for the training, at a higher level, of field subjects, which was a dream for most of the survey respondents. In addition, they exposed the difficulties encountered in getting a place to work in rural schools. For most interviewees, the lack of recognition of the course by government entities affects the offer of places in selective and public examinations. Thus, this work aims to expand the debate on proposals for Rural Education. 

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Consuelem da Silva Sarmento, Secretaria Municipal de Educação - SMEC

Professora da Secretaria Municipal de Educação - SMEC, de Roraima.

Sergio Luiz Lopes, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Pós-doutor pela na Universidade Federal de Sergipe (UFS-2017 até março de 2018). Professor Adjunto I do Curso de Educação do Campo, da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), na base Formação de Educadores: Saberes e Competências, coordenada pelo prof. Dr. Bernard Charlot (PARIS VIII-UFS), dentre outros. Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor das seguintes disciplinas na graduação de Educação do Campo: Sociologia, Metodologia do Ensino de Sociologia e Estágio em Sociologia. Professor do mestrado em Educação DA SEGUINTE disciplina: Educação do Campo e Interculturalidade (Mestrado em Educação, convênio entre a Universidade Estadual de Roraima (UERR) - Instituto Federal de Roraima - IFRR). É coordenador Pró-Tempore do Curso de Licenciatura em Educação do Campo-UFRR.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (1999). Educação básica e movimentos sociais. Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo. Brasília, DF: Coleção Por uma educação básica do campo, v. 2.

Caldart, R. S. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Editora Vozes.

Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (s./p.). Petrópolis: Vozes.

Delors, J. (2012). Prefácio. Delors, J. et al. Educação um tesouro a descobrir – Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

Edital de convocação nº 09 (29 de abril de 2009). Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/edital_procampo_20092.pdf.

Freire, P. (2013). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra.

Fragoso, M. B. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola (resenha). Rev. Bras. Educ. (15). https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000300011

Minayo, M. C. S. (2012). Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 621-626. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

Silva, A. M. (2014). Educação do Campo: uma breve (re)construção Epistemológica. In Lima, E. S. L., & Silva, A, M. (Orgs.). Diálogos sobre Educação do Campo (s./p). 2. ed. Teresinha: EDUFPI.

Thompson, P. (1998). A voz do passado: História Oral. 2. edição. São Paulo: Paz e Terra.

Veröffentlicht

2021-11-13

Zitationsvorschlag

Sarmento, C. da S., & Lopes, S. L. . (2021). The formative process: history, memory and path of LEDUCARR/UFRR graduates. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13004. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13004

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil