Rural Education and teacher professionalization challenges in Northwestern Rio de Janeiro State

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14037

Abstract

ABSTRACT. The aim of the present article is to analyze Basic Education teachers’ professionalization in three rural schools in Santo Antônio de Pádua County, –Rio de Janeiro State, Brazil. The adopted methodology followed the participatory observation, which allowed experiences lived in the investigated schools from 2015 to 2019 to raise data diversity. Most of all research results have shown abandonment by the public authorities regarding schools’ infrastructure, teachers’ initial and continuing training, as well as lack of both political-pedagogical projects and teaching/learning practices based on the principles set for Rural Education and the Pedagogy of Alternation. All these missing elements have impact on teaching autonomy and lead to the degradation in the identity and geography of communities that have attended and still attend to these schools.

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Autor/innen-Biografien

Francisca Marli Rodrigues de Andrade, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora Adjunta na área de Saúde e Meio Ambiente, vinculada ao curso Interdisciplinar em Educação do Campo – Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Fluminense (UFF). Docente do Programa de Pós-graduação em Ensino da UFF (PPGen/UFF). Coordenadora do Laboratório de Estudos Decoloniais (LEDec).

Marcela Pereira Mendes Rodrigues, Universidade Federal Fluminense - UFF

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (PPGen/UFF). Graduada pela Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo da UFF. Ex- bolsista do Programa de Desenvolvimento Acadêmico da UFF. Membro do Laboratório de Estudos Decoloniais (LEDec).

Jacqueline de Souza Gomes, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pesquisa de pós-doutorado concluída pelo PPGBIOS. Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Ciências Humanas (PCH) e ao Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (UFF).

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Veröffentlicht

2023-03-15

Zitationsvorschlag

Andrade, F. M. R. de, Pereira Mendes Rodrigues, M., & de Souza Gomes, J. (2023). Rural Education and teacher professionalization challenges in Northwestern Rio de Janeiro State. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14037. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14037

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