Rural Education and Agroecology: pedagogical practice in Botany teaching in an MST´s landless encampments

Autor/innen

  • Jakson da Silva Gonçalves Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Piriá – PA
  • Sandra Nazaré Dias Bastos Universidade Federal do Pará – UFPA
  • Oscar Ferreira Barros Universidade Federal do Pará – UFPA

Abstract

ABSTRACT. This paper presents a pedagogical experience in Science teaching from the curriculum component Botany which was developed at José Valmeristo School, located in the encampment called Quintino Lira, city of Santa Luzia in Pará (Brazilian state). We aimed to accomplish a pedagogical practice about plant science teaching and trace some discursive possibilities with Agroecology, as well as verify how this practice can collaborate with the teaching changes in the rural school. It is a participatory action research and an experience report about all pedagogical experiences with the students, teachers, and community residents. Throughout these practices, we built a Forest Calendar, a Cutting Production Manual, and the implementation of a small Agroforestry System (AS) in the camp. We discovered some local possibilities of a relationship between Agroecology and Botany teaching, including plant taxonomy, management forms, spacings and intercropping, reforestation, and the AS. When we relate Agroecology and Botany, we noticed that Science teaching transgresses the positivist vision and values traditional knowledge. It causes a reflection on pedagogical practice in the encampment context and MST, which should be closely related to the subject reality, in a dialogued way, so that it can contribute to the changes in their realities.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Jakson da Silva Gonçalves, Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Piriá – PA

Especialista em Práticas Pedagógicas na Educação do Campo. Professor do campo pela Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Piriá.

Sandra Nazaré Dias Bastos, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas. Professora da Faculdade de Ciências Biológicas do Instituto de Estudos Costeiros (IECOS-UFPA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA), Campus Universitário de Bragança.

Oscar Ferreira Barros, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação do Campo, Campus Universitário do Tocantins/Cametá (Cuntins/UFPA).

Literaturhinweise

Altieri, M. (1987). Agroecology: the scientific basis of alternative agriculture (1ª ed). Westview Press.

Altieri, M. (2004). Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável (2ª ed.). Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Alves, R., Stein, R., Araújo, D., & Pimentel, L. (1998). Avaliação de clones de cupuaçuzeiro quanto à resistência à vassoura-de-bruxa. Revista Brasileira de Fruticultura, 20(3), 297–306.

Araújo, J. F. (Org) (2014). Agroecologia: fundamentos e aplicação prática. Editora da Universidade do Estado da Bahia.

Arroyo, M. (2003). Pedagogias em Movimento: o que temos a aprender dos Movimentos Sociais? Currículo sem Fronteiras, 3(1), p. 28-49.

Barros, O. (2021). Territórios do currículo por áreas de conhecimentos na Licenciatura em Educação do Campo da UFPA [Tese de Doutorado]. Universidade Federal do Pará. Disponível em http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/teseoscar.pdf

Belchior, D. C., Saraiva, A. S., López, A. M. C., & Scheidt, G. N. (2014). Impactos de agrotóxicos sobre o meio ambiente e a saúde humana. Cadernos de Ciência & Tecnologia, 34(1), p. 135-151.

Benevides, P. (2019). Experiências com Sistemas Agroflorestais em Agroecossitemas Familiares no Município de Garrafão do Norte, Pará [Trabalho de Conclusão de Curso não publicado]. Universidade Federal Rural da Amazônia, Manaus.

Borsatto, R., & Carmo, M. (2014). A construção do discurso agroecológico no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra (MST). Revista de Economia e Sociologia Rural, 51(4), p. 645-660.

Brandão, C., & Borges, M. (2007) A pesquisa participante: um momento da educação popular. Rev. Ed. Popular, 6, 51-62.

Brant, H. S. (2015) Os sistemas agroflorestais com funções ecológicas ressaltadas em áreas de conservação no Brasil. In Righi, C. A., & Bernandes, M. S. (Ed.). Caderno da Disciplina de Sistemas Agroflorestais (pp. 7-22). Os autores.

Caldart, R. S. (2009). Educação do Campo: Notas para uma Análise de Percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35–64.

Caldart, R. S. (2007). Sobre Educação do Campo. III Seminário do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA), Luziânia, GO, Brasil.

Caldeira, A., & Zaidan, S. (2010) Prática pedagógica. In Oliveira, D., Duarte, A., & Vieira, L. (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação. Dicionário de verbetes - Gestrado.

Carvalho, S. Z., Bonini, L. M. M., & Almeida-Scabbia, R. J. (2017). Etnoconhecimento de plantas de uso medicinal por benzedeiras/benzedores e rezadeiras/rezadores de Anhembi e Mogi das Cruzes–SP. Revista Eletrônica Correlatio, 16(2), 133-152.

Emater. (2011). Plantas companheiras e indicadoras. In Emater. Produção de Base Ecológica (pp. 3). 1 ed. Porto Alegre: EMATER.

Fernandes, B., Cerioli, P., & Caldart, R. (2020). Texto preparatório Conferência Nacional Por uma Educação Básica do Campo. 1998. In Santos, C., Kolling, E., Rocha, E., Molina, M., & Caldart, R. (Orgs.). Dossiê Educação do Campo: Documentos 1998-2018 (pp. 39-82). Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Fernandes, B. M., & Molina, M. C. (2004). O Campo da Educação do Campo. In: Molina, M., Jesus, S. (Org). Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo (pp. 32-52). Brasília: Articulação Nacional "Por Uma Educação do Campo.

Fernandes, B. M. (2012) Acampamento. In Caldart, R., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto (Org). Dicionário da Educação do Campo (pp. 21-25). Rio de Janeiro/São Paulo: Expressão Popular.

Gomes, A. C. (2016). Os significados que os alunos da EJA têm em relação à instituição escolar. Interagir: pensando a extensão, (20), 1–21.

Gonçalves, J. (2018). Caracterização Agrícola do Povoado do Pau-de-Remo, Santa Luzia do Pará – PA, Brasil [Trabalho de Conclusão de Curso não publicado]. Universidade Federal do Pará.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2010). Censo IBGE 2010: População residente, total, urbana total e urbana na sede municipal, com indicação da área total e densidade demográfica, segundo a Unidades da Federação e os municípios – 2010. IBGE Censo 2010.

Júnior, J., Lazzarini, A., Oliveira, A., Rodrigues, L., Souza, I., Andrikopoulos, F., Fornazier, M., & Costa, A. (abril de 2018). Manejo agroecológico de pragas: alternativas para uma agricultura sustentável. Revista Científica Intelletto, 3(3), 18–34.

Leite, P. (2021). Influência da sombra do dossel temporário de um sistema agroflorestal na maturação de frutos de café [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Martins, R. (2013). Pedagogia e andragogia na construção da educação de jovens e adultos. Revista de Educação Popular, 12(1), 143–153.

Nair, R. (1993). An Introduction to Agroforestry. Kluwer Academic Publishers.

Oliveira, V., Ferreira, M., Costa, I., & Souza, G. (2021). Ensino Investigativo como aliado no Estudo da Botânica: Um Relato de Experiência. Experiências em Ensino de Ciências, 16(2), p. 630-640.

Peretti, E., Yared, Y., & Bitencourt, R. (maio de 2020). Metodologias inovadoras no ensino de ciências: relato de experiência sobre a criação de um jogo de cartas como abordagem colaborativa. Revista Internacional de Educação Superior, 7, p. 1-37.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, 13(29), 11-20.

Rego, A. K. C., Kato, O. R., Shimizu, M. K., Ramos, C. J. G., Ribeiro, S. S., & Ximenes, L. C. (2018, 12 a 15 de junho). Avaliação Econômica de um Sistema Agroflorestal Orgânico no Município de Tomé-Açu, Pará [Resumo simples]. VII Congresso Florestal Latino-Americano, Vitória, ES, Brasil.

Rego, C., Rego, A., Ferraz, D., Santos, J., & Silva, J. (2020). Proposta de arranjo para implantação de um sistema agroflorestal sucessional biodiverso em Área Coletiva no Assentamento Margarida Alves, Itabela-BA [Resumo expandido]. XI Congresso Brasileiro de Agroecologia, São Cristóvão, SE, Brasil.

Reis, E., & De Gusmão, L. (2018). Agricultura, Meio Ambiente e Dignidade Humana: agroecologia como alternativa sustentável à plantação de soja transgênica no bioma da Amazônia [Artigo]. V Congresso Internacional de Direito Ambiental, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Resende, A. S., & Leles, P. (2017). Controle de plantas daninhas em restauração florestal. In: Resende, A. & Leles, P. Controle de Planta Daninhas em Restauração Florestal (pp. 85-99). Brasília - DF: Embrapa.

Ribeiro, R., & Barreto, S. (2012). O papel do professor no processo de ensino - aprendizagem de química na Educação para Jovens e Adultos (EJA) [Resumo expandido]. XVI Encontro Nacional de Ensino de Química, Salvador, BA, Brasil.

Ribeiro, R., Moreira, W., Conceição Jr., Z., Silva, A., & Rayol, B. (2015). Efeitos da mecanização nas características física do solo em sistema agroflorestal no município de Capitão Poço [Resumo expandido]. IX Congresso Brasileiro de Agroecologia, Belém, PA, Brasil.

Rodriguez, C. A. S. (2015). Serviços ambientais em sistemas agroflorestais. In Righi, C. A. & Bernardes, M. S. (Ed.). Caderno da Disciplina de Sistemas Agroflorestais (pp. 45-62). Os autores.

Rosa, D., & Caetano, M. (2008). Da educação rural à educação do campo: uma trajetória... Seus desafios e suas perspectivas. Revista Científica Faccat, 6, 21–34.

Santos, H. (2022) Prática Pedagógica no Ensino de Ciências na Escola Ribeirinha Machado de Assis em Oeiras do Pará [Trabalho de Conclusão de Curso não publicado]. Universidade Federal do Pará.

Santos, H., Fontaneli, R., Acosta, A., & Carvalho, O. (2007). Princípios Básicos da Consorciação de Culturas. Embrapa Trigo.

Santos, M. I. F. B., & Basso, C. (2015). As causas das dificuldades de aprendizagem na EJA e as contribuições da psicopedagogia [Trabalho de Conclusão de Curso não publicado]. Instituto Federal de Santa Catarina.

Schurch, G. P., & Rocha, Z. F. D. (2016) Prática pedagógica no ensino de Ciências: uma perspectiva interdisciplinar na visão histórico-crítica. Revista Educação Online, 21, 44-57.

Thiollent, M. (2010). Metodologia da Pesquisa-ação (10ª ed.). Editora Cortez.

Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

da Silva Gonçalves, J., Dias Bastos, S. N., & Ferreira Barros, O. (2024). Rural Education and Agroecology: pedagogical practice in Botany teaching in an MST´s landless encampments. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e14588. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/14588