Between the Ideal and the Real: Disputes and Tensions within the Construction of a School’s Curriculum in Sapeaçu-BA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14702Schlagworte:
curriculum, territory, rural education.Abstract
ABSTRACT. This article sought to understand the challenges faced by teachers during the construction of a curriculum for rural people, at a school in the city of Sapeaçu-BA, observing the disputes and tensions inherent in this construction, based on a critical conception of the curriculum. For that, it was based on Collaborative Research, using the talking circle as an instrument capable of bringing out curricular experiences. Additionally, document analysis was applied to verify the validity of the propositions concerning the subjects of the field. Research results show that, through contextualization, teachers seek to establish a dialogue between students' knowledge and scientific constructs. However, this construction is weakened when faced with the nucleation of the school and the offer of technical courses that are out of touch with the reality of the territory, pointing to a disjunction between the Bahia Curriculum and the course offered at the school unit.
Downloads
Literaturhinweise
Apple, M. (2008). Ideologia e Currículo. (3a. ed.). Porto Alegre, RS: Artmed.
Arroyo, M. (2004). Por um Tratamento Público da educação do Campo. In Por uma Educação do Campo: Contribuição para a Construção de um Projeto de Educação do Campo (s./p.). Brasília. Articulação Nacional Por uma educação do Campo.
Arroyo, M. (2013). Currículo, Território em Disputa. (5a. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. (2015). Os Movimentos Sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, 47-68. https://doi.org/10.1590/0104-4060.39832
Bahia. (2018). Currículo Bahia: Orientações e Diretrizes Pedagógicas e Curriculares da Rede Estadual da Educação Profissional e Tecnológica da Bahia.
Bahia. (2021). Documento Curricular Referencial da Bahia (DCRB): Consulta pública. Consulta Pública. Recuperado de: http://dcrb.educacao.ba.gov.br/wpcontent/uploads/2021/07/DCRB-EM-Versa%CC%83o-preliminar-Consulta-pu%CC%81blica-2021_n.pdf
Caldart, R. (2008) Elementos para Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação Do Campo. Recuperado de: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/3644/3444
Caldart, R. (2018). Elementos para Construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, 2(2). https://doi.org/10.22409/tn.2i2.p3644
Caldart, R. (2009). Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Decreto nº 7.352, de 4 e novembro de 2010. (2010, 4 de Novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: https://fonec.org/wp-content/uploads/2021/04/Dossie_Educacao_do_Campo_Ebook-1.pdf
Resolução CNE/CEB nº2, de 28 de abril.(2008, 28 de abril). Diretrizes Complementares para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf
Fernandes, B. M., Ceroli, P. R., & Caldart, R. S. (2011). Primeira Conferência Nacional “Por Uma Educação Básica do Campo”. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 54-80). Petrópolis, RJ: Vozes.
Freire, P. (1983). Extensão ou Comunicação? (7a ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2020). Pedagogia do Oprimido. (73a. ed.). Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra.
Giroux, H. (1997). Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Macedo, R. (2013) Atos de Currículo e Autonomia Pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em perspectiva. Petrópolis, RJ: Vozes
Silva, T. (2020) Documentos de Identidade: uma introdução às teorias curriculares. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Santos, A, Kolling, J., Novais, N., Molina, .C., & Caldart, R.(2020). Dossiê Educação do Campo. UNB. https://fonec.org/wp-content/uploads/2021/04/Dossie_Educacao_do_Campo_Ebook-1.pdf
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Débora Gomes Gonçalves Gomes Gonçalves, Tatiana Polliana Pinto de Lima
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).