Winning Hearts and Minds Through a Policy Promoting the Agroecological Paradigm in Universities

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https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14754

Abstract

ABSTRACT. Brazil stands out at the global level for having implemented several policies intending to promote agroecology as a productive paradigm for small-holder farmers. However, the impacts of this process of institutionalization of agroecology still lack research and debates that evaluate the effectiveness of these policies. In this paper, we assess and discuss the impacts of a policy specifically focused on education in agroecology, the support to the establishment of Centers for the Study of Agroecology and Organic Production (NEAs) in higher education institutions throughout Brazil. NEAs bring together teachers, researchers, and students who engage in teaching, research, and extension activities in partnerships with peasant farmers, their organizations, and rural extension workers. The hypothesis that guides our analysis is that this support to establish NEAs allowed redistribution of symbolic power in the universities where they were established, supporting agroecology to gain greater legitimacy inside and outside the university field. Based on an in-depth study of four NEAs, the NEAs are evaluated from the perspective of social fields in dispute. Our findings suggest that the State support to university groups dedicated to the promotion of agroecology has allowed the construction of what we have named agroecological spaces, which symbolically dispute the dominant paradigms in educational institutions, supporting the constitution of agroecological territories.

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Autor/innen-Biografien

Ricardo Serra Borsatto, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor no Centro de Ciências da Natureza, do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural (PPGADR) e do Programa de Pós-Graduação de Sustentabilidade na Gestão Ambiental (PPGSGA) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Seu interesse de pesquisa relaciona-se a compreender o papel tanto do Estado quanto da sociedade civil em promover sistemas alimentares mais sustentáveis.

Vanilde Ferreira Souza-Esquerdo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Professora da Faculdade de Engenharia Agrícola, do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Agrícola e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Unicamp. É coordenadora do Laboratório de Comunicação de Pesquisas Ambientais e Agrícolas da Feagri/Unicamp.

Henrique Carmona Duval, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor no Centro de Ciências da Natureza e do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural (PPGADR) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia e Antropologia Rural, e Sociologia Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: reforma agrária, assentamentos rurais, agricultura camponesa, reprodução social, relações de gênero no meio rural, governo local, políticas públicas, agroecologia e desenvolvimento rural sustentável.

Fernando Silveira Franco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor no Centro de Ciências e Tecnologias para a Sustentabilidade, do Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural (PPGADR) e do Programa de Pós-Graduação de Sustentabilidade na Gestão Ambiental (PPGSGA) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Sua pesquisa se concentra em pesquisa participativa, extensão agroecológica e apoio a processos organizacionais voltados para a restauração florestal.

Fabio Grigoletto, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor no Centro de Ciências da Natureza da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Sua pesquisa enfoca ação pública, agricultura familiar, assentamentos rurais e formas alternativas de organização. Recentemente, ele está trabalhando em projetos de pesquisa aplicada com base na abordagem de Ciência Cidadã. É pesquisador no Centro de Estudos em Administração Pública e Governo - CEAPG, da Fundação Getúlio Vargas.

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Veröffentlicht

2022-12-19

Zitationsvorschlag

Serra Borsatto, R., Ferreira Souza-Esquerdo, V., Carmona Duval, H., Silveira Franco, F., & Grigoletto, F. (2022). Winning Hearts and Minds Through a Policy Promoting the Agroecological Paradigm in Universities. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e14754. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14754