Systematic review on the appreciation of Afro-Brazilian culture in rural schools

Autor/innen

  • Francislene Alves Bezerra Secretaria do Estado de Educação – SEDUC/TO
  • Jonas Carvalho e Silva Technische Universität Dortmund, Alemanha
  • Rosane Balsan Universidade Federal do Tocantins - UFT

Abstract

ABSTRACT. This review aims to analyze the scientific production on the application of Federal Law n. 10,639/03 in rural schools in Brazil. The survey followed the protocol of Main Items to Report Systematic Reviews and Meta-analyses- PRISMA, and was carried out in the databases of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (CAPES), Online Scientific Electronic Library- Scielo, Brazilian Association of Black Researchers (ABPN), Web of Science, digital collection of the University of Dortmund and the Institutional Repository of the Federal University of Tocantins (UFT). Nineteen research reports were included, which, after applying the inclusion and exclusion criteria, were categorized into 3 groups: research on education for ethnic-racial relations in rural schools; the school and the struggle for land; and culture and identity of the peasant people. The year of publication, author, title, name of the program/university and periodical, type (dissertation, thesis or periodical), indicated keywords, objectives, method and collection instruments, participants, main results and conclusions/recommendations. The results indicated the predominance of qualitative methods, through the use of semi-structured interviews, informal interviews, document analysis, ethnography, case study, field diary, participant observation, literature review, conversation circle, among others. These strategies make it possible to know the experiences of the subjects involved in educational practices for the implementation of the Law. There was a small number of works found, in the selected databases, on the theme that addresses the applicability of the Law in rural schools. It is recommended the development of researches that evaluate the effectiveness of the Law, especially with large samples and with quantitative designs.

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Autor/innen-Biografien

Francislene Alves Bezerra, Secretaria do Estado de Educação – SEDUC/TO

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Jonas Carvalho e Silva, Technische Universität Dortmund, Alemanha

Possui graduação em psicologia pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (2010), mestrado em Ciências do Ambiente pela Universidade Federal do Tocantins (2012), doutorado em Psicologia Clínica e Cultura pela Universidade de Brasília (2018 ) e estágio pós-doutoral em Psicologia Jurídica pelo Centro Universitário de Brasília (2019). Pesquisador docente [Wissenschaftler Mitarbeiter] da Faculdade de Ciências da Reabilitação na Technische Universität Dortmund, Alemanha. Atualmente é sócio - Comunidade de Saúde, Desenvolvimento e Educação, pesquisador egresso da Universidade Federal do Tocantins, pesquisador da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia. Alumini da - Alexander Von Humboldt-Stiftung/Foundation (German Chancellor Fellow do Brasil 2019-2021) e da Mercator-Stiftung/Foundation (Global Young Faculty VII 2021-2023). Atua interdisciplinarmente nos seguintes temas: ciclo vital, prisões, deficiência intelectual, saúde, interseccionalidades e direitos humanos.

Rosane Balsan, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas (1997), mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Criou e Coordenou o Programa de Extensão da Terceira Idade do Cassino da Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2007). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia do Turismo, Patrimônio Cultural e Geografia Regional. Atualmente é professora associada, nível 4, da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Porto Nacional e Também coordenou e participou dos Projetos Financiados pelo MEC - ProExt 2009, ProExt 2010, ProExt 2011, ProExt 2015 (na linha temática de Preservação do Patrimônio Cultural Realizou o estágio pós-doutoral no projeto " A festa das novenas de Nossa Senhora das Mercês de Porto Nacional: patrimônio imaterial do estado do Tocantins", na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF - 2016). Coordenadora do Núcleo de Estudos Urbanos e das Cidades - NEUCIDADES e responsável pelo Programa de Extensão Roteiro Geo-Turístico de Porto Nacional-TO. Participa das Redes:. Rede de Pesquisadores de Turismo, Patrimônio e Políticas Públicas da Pan-Amazônia (TPP PAN-AMAZÔNIA) - UFPA e Rede Internacional de Estudos Críticos de Turismo, Território e Autodeterminação - REESCRITA e do Grupo de Pesquisa Paisagem Cutura e Território. Membro do Conselho Consultivo da Revista Brasileira de Ecoturismo. ORCID 0000-0002-3299-6821

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Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

Alves Bezerra, F., Silva, J. C. e, & Balsan, R. (2024). Systematic review on the appreciation of Afro-Brazilian culture in rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e15837. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/15837