The educational practices of the Paulo Freire State College in Francisco Beltrão - PR and the permanence of young people in rural areas

Autor/innen

  • Gilberto Mattos Cordeiro Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Suely Aparecida Martins Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Abstract

ABSTRACT. The article presents results of research carried out within the scope of the Master's in Education and aims to analyze the educational practices carried out at Colégio Estadual do Campo Paulo Freire, in Francisco Beltrão, to identify their importance in the relationship established with young people and their families, as well as the possibility and limits of the work developed by the school for the permanence of young people in the countryside. The research was qualitative, using questionnaires with open questions to students and educators, in addition to document analysis. The research results show educational practices based on interdisciplinary collective planning based on the continuing education of educators and the context in which the school is inserted, enabling the institution to approach the reality of young people and their families. However, most young people do not plan their life in the countryside due to the difficulties faced by them and their families. Among the difficulties, those related to youth sociability stand out, such as lack of leisure and poor quality of access to the internet signal.

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Autor/innen-Biografien

Gilberto Mattos Cordeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013). Especialização em andamento em Fundamentos para o Ensino de Filosofia e Sociologia, pela (FAEL), Faculdade Educacional da Lapa. Mestrado em Educação - PPGE/FB, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2020/2023). Atualmente é servidor público estadual, lotado DEPPEN - Departamento de Polícia Penal do Paraná. PEFB - Penitenciária Estadual de Francisco Beltrão - PR.

Suely Aparecida Martins, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (1996), mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (2000) e doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: sociologia da educação, trabalho, educação e juventude; formação humana, ensino médio.

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Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

Mattos Cordeiro, G., & Martins, S. A. (2024). The educational practices of the Paulo Freire State College in Francisco Beltrão - PR and the permanence of young people in rural areas. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16227. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16227