Women, race, work, and Rural Education during the Covid-19 pandemic

Autor/innen

Abstract

ABSTRACT. This article is the result of an interinstitutional research entitled “Education and Rural Schools in times of the COVID-19 pandemic” that began during 2020. We performed the research through a quantitative approach, with the application of questionnaires with students and former students from the courses of Rural Education, Pedagogy of Land and Indigenous Pedagogy. After this first moment, we developed online qualitative interviews. We seek to present an analytical outline based on the data collected, especially at the intersections between class, women, race, work and rural education. Although it was not the centrality of the investigation, it pointed out a series of data that came from the concrete lives of these women and required a more systematic analysis. To present this debate, the article emphasized three major themes, namely: Women, Class, Race and Ethnicity through the profile of the women who participated in the research; Work, Gender and Race in Rural Education during the pandemic; and the impacts of the pandemic on women in Rural Education. Among the main results, there is a greater presence of women and black people engaged in Rural Education, most of whom are mothers. Among the main impacts that these women suffered in their lives, the increase in work, decreased income and dedication to their studies and their children during the pandemic stand out, which was precarious for most of them.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Andrea Francine Batista, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutorado em Serviço Social. Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Paraná (UFPR-Setor Litoral). Integrante do Grupo de Pesquisa: Educação, Campo, Trabalho, Práxis e Questão Agrária (NALUTA-UFPR) e da Rede Latino-americana de Estudos e Pesquisas Marxistas em Educação do Campo.

Carolina Orquiza Cherfem, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Escola do Campo e Agroecologia (GECA-UFSC), e da Rede Latino-americana de Estudos e Pesquisas Marxistas em Educação do Campo

Maria Eloa Gehlen, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação pela UFRGS. Graduada em Direito e Pedagogia. Professora adjunta da Universidade Federal Fronteira Sul (UFFS), campus Laranjeiras do Sul/PR. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Cooperações e Agroecologia e da Rede Latino-americana de Estudos e Pesquisas Marxistas em Educação do Campo.

Literaturhinweise

Garcia, A. K. O. (2022). Interseccionalidade ou consubstancialidade: faz diferença para pensar a diferença? Revista Novos Rumos Sociológicos, 10(18), 103-129.

Gonzalez, L. (1984). Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, 223-244.

Hirata, H., & Kergoat, D. (2007). Novas Configurações da Divisão Sexual do Trabalho. Cadernos de Pesquisa, 37(132), 595-609.

Medeiros, J. W. M. (2019). “A Flor de Jacinto”: e quando o/a Professor/a é gênero não binário? Gênero, 19(2), 93-111.

Ribeiro, A. F. M., & Vieira, A. M. D. P (2023). O ingresso de mulheres nas universidades no Brasil (1940-1980). Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, 18(00), e023100.

Veröffentlicht

2024-08-23

Zitationsvorschlag

Batista, A. F., Cherfem, C. O., & Gehlen, M. E. (2024). Women, race, work, and Rural Education during the Covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18525. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18525

Ausgabe

Rubrik

DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19