Peasant Education, Water and Forest Education and Popular Health Education in times of the Covid-19 pandemic                                          

Autor/innen

Abstract

ABSTRACT. Given the context of the pandemic that has ravaged the world, the text's object is the relationship between Peasant Education and Popular Health Education in the face of resistance practices in confronting Covid-19, considering the denialist and negligent stance of Brazilian State government officials, especially in the most serious moments of the disease. In this sense, the central objective of the study was to reflect on the consequences of the pandemic on Peasant Education, as well as Water and Forest Education, and on coping actions based on Popular Health Education. Methodologically, the article is based on bibliographic and documentary studies, in addition to a brief statement from an indigenous leader. The analyses indicate that the State has failed to implement public policies and that there are still limits in the implementation of the National Policy for Comprehensive Health of Populations in the Countryside, Forests and Waters; there is also a need to expand scientific production on Peasant Education and Popular Education in Health. In conclusion, we observe the importance of the resistance of Countryside, Waters and Forests people and the recognition of popular knowledge in dialogue with scientific knowledge.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Maria Isabel Farias , Universidade Federal do Paraná – UFPR

.

Adalberto Penha de Paula, Universidade Federal do Paraná – UFPR

.

Solange Todero Von Onçay , Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

.

Literaturhinweise

Arruda, C. A. M., Pessoa, V. M., Soares, R. A. S., Carneiro, F. F., & Matos, A. S. (2017). Lutas, direitos e Estado brasileiro: diálogo entre as políticas públicas para o trânsito do campo, da floresta e das águas. In Carneiro, F. F., Pessoa, V. M., & Teixeira, A. C. A. (Orgs.). Campo, Floresta e Águas: práticas e saberes em saúde (pp. 83-105). Brasília, DF: Editora UnB.

Bufrem, L. S. (2016). Informação, conhecimento e verdade: discussões contemporâneas. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends, 10(2), 89-102.

Conselho Nacional da Saúde. (2013b). Para entender o controle social na saúde. Ministério da Saúde. Governo Federal do Brasil. Recuperado de https://conselho.saude.gov.br/biblioteca/livros/Manual_Para_Entender_Controle_Social.pdf

Coutinho, C. N. (2008). Marxismo e Política: a dualidade de poderes e outros ensaios. São Paulo, SP: Cortez.

Dantas, N. L. (2009). Dialogismo e arte na gestão em saúde: a perspectiva popular nas Ciranda da vida em Fortaleza (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Ceará.

Dantas, V. L. A., & Pulga, V. L. (2020). Educação Popular e Saúde: Tecendo redes de cuidados, inovações e aprendizagens coletivas. In Pulga, V. L et al. (Orgs.). Educação Popular, Equidade e saúde - Dispositivo pedagógico e práticas lúdicas de aprendizagem na saúde: a caixa de ferramentas nas relações de ensino aprendizagem (pp. 196-220). Porto Alegre, RS: Rede Unida.

Freire, P. (1982). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020). Atlas do Espaço Rural Brasileiro. Rio de Janeiro: Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/geociencias/atlas/tematicos/16362-atlas-do-espaco-rural-brasileiro.html

Ministério da Saúde. (2013). Políticas de Promoção da Equidade em Saúde. Governo Federal do Brasil. Recuperado de https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_prococao_equidade_saude.pdf

Paludo, C. (2001). Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo popular. Porto Alegre: Tomo Editorial.

Raffestin, C. (1980). Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática.

Soares, N. (2023, 27 de maio). MST vai doar 25 toneladas de alimentos no encerramento da Feira Nacional da Reforma Agrária. Brasil de Fato. Recuperado de https://www.brasildefato.com.br

Souza, J. F. (2007). E a Educação Popular: Quê? Uma pedagogia para fundamentar a educação, inclusive escolar, necessária ao povo brasileiro. Recife, PE: Bagaço.

Veröffentlicht

2024-08-23

Zitationsvorschlag

Farias , M. I., Penha de Paula, A., & Todero Von Onçay , S. (2024). Peasant Education, Water and Forest Education and Popular Health Education in times of the Covid-19 pandemic                                          . Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18855. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18855

Ausgabe

Rubrik

DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19