Dialogues between Science Education, Rural Education, and Decoloniality: An Analysis of Brazilian Academic Production (2002 to 2022)

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19211

Abstract

This research reviews the literature on the intersection between science education and rural education, focusing on the presence of decoloniality and traditional knowledge of the countryside in publications from the Brazilian Journal of Rural Education (RBEC) and the proceedings of the National Meeting of Research in Science Education (ENPEC) between 2002 and 2022. The objective is to investigate how these themes are represented in academic productions. A total of 98 works were analyzed, identifying 50 that address decoloniality, with 29 from ENPEC and 21 from RBEC. Although only a few works directly mention decoloniality, many use related terms such as traditional and popular knowledge. The results indicate a significant presence of decoloniality, suggesting a paradigm shift in education research, which begins to value the voices and perspectives of rural communities. The research concludes that despite the advances, there is still room to deepen the recognition and integration of traditional knowledge in science education, promoting a more inclusive and representative education of the diverse epistemologies of the countryside.

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Autor/innen-Biografien

Thallita Nascimento da Silva, Universidade de Brasília - UnB

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências 

Samuel Molina Schnorr, Universidade de Brasília - UnB

Professor Adjunto da Universidade de Brasília, vinculado ao Núcleo de Educação Científica do Instituto de Ciências Biológicas e atuo como Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEduc/UnB) e Professor do Programa de Mestrado Profissional em Rede em Ensino de Biologia (PROFBio/UnB). Doutor em Educação, na área de Ensino de Ciências, pela Universidade de São Paulo (2019). Biólogo Licenciado (2013) e Mestre em Educação (2015) ambos pela Universidade Federal de Pelotas. Realizei estágio, como aluno de doutorado visitante, no Departamento de Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales da Universidad Autónoma de Barcelona (2018-2019). Fui pesquisador de pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2020-2021). Tenho experiências na área do ensino de ciências e biologia, com produção acadêmica voltada para os estudos da Ciência, Tecnologia e Sociedade; Educação Científica na Sociedade de Risco; Questões Sociocientíficas; Emergências Socioambientais na Educação em Ciências e Práticas Inovadoras no Ensino de Ciências e Biologia. Sou líder pesquisador do Grupo de Pesquisa em Educação Científica, Sociedade e Meio Ambiente (CNPq/UnB).

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Veröffentlicht

2025-02-23

Zitationsvorschlag

Nascimento da Silva, T., & Schnorr, S. M. (2025). Dialogues between Science Education, Rural Education, and Decoloniality: An Analysis of Brazilian Academic Production (2002 to 2022). Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19211. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19211