Contemporaneous knowledge in initial teacher training to perform in an Inclusive Educational perspective

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19385

Abstract

ABSTRACT. Inclusive education is a right guaranteed to all in Brazil, and teacher training from the perspective of integral education seeks the comprehensive and multidimensional development of people. So, based on the research question: what knowledge in the area of special education from an inclusive perspective is considered relevant to contemporary teaching practice? This study aims to discuss contemporary knowledge in initial teacher training to work from an inclusive perspective for integral education, from the perspective of undergraduate students at a public university in northeastern Brazil. This is a descriptive qualitative study involving 165 students from undergraduate programs such as Pedagogy, Geography, Chemistry, Mathematics, Languages and Interdisciplinary Bachelor's degrees who answered an online questionnaire after completing a curricular component in the area of Special Education, offered at a public university in the Northeast. The results highlight that university students consider it relevant to know, among other topics, about the Individualized Education Plan, Curricular Adaptation, Assistive Technology (AT) and Universal Design for Learning (UDL). Themes that can be used as a basis for teaching practice, contributing to the teaching of Special Education students from an inclusive perspective for integral education, responding to the diversity present in schools.

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Autor/innen-Biografien

Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de Queiroz, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia- UFBA, Departamento de Educação I, área de Educação Especial e Tecnologia Assistiva e credenciada aos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/UFBA) e em Ciências da Reabilitação (PPGReab/UFBA) do Instituto multidisciplinar de Reabilitação e Saúde da Universidade Federal da Bahia. Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP (2020). Mestrado em Educação pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Marília (2015). Programa de Pós-Graduação em Educação. Área: Ensino na Educação Brasileira, Linha de pesquisa: Educação Especial. Especialista em Educação Especial em uma abordagem inclusiva (2010) pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM e Mídias na Educação (2010) pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Psicóloga pela Universidade de Guarulhos (1996). Graduada em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (1997). Atua na formação de professores e assessoramento pedagógico. Tem experiência na área de Pedagogia, Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Educação Especial e Inclusiva, Acessibilidade, Tecnologia Assistiva e Desenho Universal para a aprendizagem na Educação Básica e Superior.

Regiane da Silva Barbosa, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre e Doutora em Educação Especial pelo Programa de Pós Graduação em Educação Especial (PPGEES) pela UFSCar. Pesquisadora na área de Educação e Educação Especial, com trabalhos e cursos ministrados na área de ensino e aprendizagem de leitura, escrita e aritmética. Atua como Professora Adjunta na FACED da UFBA. Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) - UFBA.

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Veröffentlicht

2024-12-11

Zitationsvorschlag

Matrigani Mercado Gutierres de Queiroz, F., & da Silva Barbosa, R. (2024). Contemporaneous knowledge in initial teacher training to perform in an Inclusive Educational perspective. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19385. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19385

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Rubrik

Dossiê: Desafios e perspectivas da formação docente para o desenvolvimento de uma Educação Integral e inclusiva na contemporaneidade