Physical Education teachers’ formation from integral and inclusive education perspective: possible intersections through PIBID-UFV                                                              

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19386

Abstract

ABSTRACT. The Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) is a policy for the initial training of teachers that contributes to value teaching careers and the integration of future teachers into the school environment. Thus, the objective of this research was to investigate how PIBID, within the scope of the Physical Education (PE) subproject at the Federal University of Viçosa, has been impacting the initial training of teachers for future work from the perspective of integral and inclusive education. This is a qualitative research documental type. Reports and experience analysis produced by students within the program were used as data collection sources. The results indicate that participation in PIBID provides important formative experiences, as it promotes the opportunity to work with students with disabilities, fostering a critical view of the pedagogical practices of supervising teachers and promoting an analytical view of the architectural barriers that limit or prevent the effective participation of students with disabilities in PE classes. It is expected that this research will contribute to reflection on the impacts of PIBID for teachers’ training aligned with the perspective of inclusive education, allowing an evaluation of the possibilities and challenges of the program in PE teachers’ formation.

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Autor/innen-Biografien

Patricia Santos de Oliveira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de São Carlos (2007), graduação em Bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de São Carlos (2009), mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2011) e doutorado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2018). Membro desde 2019 da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada- SoBAMA e integrante dos seguintes grupos de pesquisa: Núcleo de estudos em Atividade Física adaptada (NEAFA/UFSCAR). Tem experiência na área de Educação Física,  atuando principalmente nos seguintes temas: Educação física escolar, Educação Inclusiva, Educação Especial, Educação Física adaptada, Dança, formação de professores.

Doiara Silva dos Santos, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Professora Adjunta do Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Viçosa. Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus-BA, 2008. Mestre em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2011. Doutora em Educação Física, University of Western Ontario (UWO), London, Canadá, 2015. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFV). Líder do Laboratório de Estudos Olímpicos e Socioculturais dos Esportes (LEOS). Atuou no quadro docente efetivo das seguintes instituições de ensino: Professora Auxiliar da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação (2013.2 e 2014.1); Professora Assistente da Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação Física, Campus de Governador Valadares, Minas Gerais (2014-2016); Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, Campus Itapetinga (2016-2017). Foi professora Substituta da Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Foi bolsista do programa de estudos Emerging Leaders of America (ELAP), Canadá, 2010. Pós-graduada em Estudos Olímpicos na Academia Olímpica Internacional, Olímpia, Grécia (2011). Temas de interesse: Sociologia do Esporte; Estudos Olímpicos; Esporte e Mídia; Esporte educacional; História da Educação Física e do Esporte.

Guilherme Tavares Ferreira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduando em Licenciatura na Universidade Federal de Viçosa.

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Veröffentlicht

2024-12-11

Zitationsvorschlag

Santos de Oliveira, P., Silva dos Santos, D., & Tavares Ferreira, G. (2024). Physical Education teachers’ formation from integral and inclusive education perspective: possible intersections through PIBID-UFV                                                              . Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19386. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19386

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Desafios e perspectivas da formação docente para o desenvolvimento de uma Educação Integral e inclusiva na contemporaneidade