Physical Education teachers’ formation from integral and inclusive education perspective: possible intersections through PIBID-UFV
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19386Abstract
ABSTRACT. The Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) is a policy for the initial training of teachers that contributes to value teaching careers and the integration of future teachers into the school environment. Thus, the objective of this research was to investigate how PIBID, within the scope of the Physical Education (PE) subproject at the Federal University of Viçosa, has been impacting the initial training of teachers for future work from the perspective of integral and inclusive education. This is a qualitative research documental type. Reports and experience analysis produced by students within the program were used as data collection sources. The results indicate that participation in PIBID provides important formative experiences, as it promotes the opportunity to work with students with disabilities, fostering a critical view of the pedagogical practices of supervising teachers and promoting an analytical view of the architectural barriers that limit or prevent the effective participation of students with disabilities in PE classes. It is expected that this research will contribute to reflection on the impacts of PIBID for teachers’ training aligned with the perspective of inclusive education, allowing an evaluation of the possibilities and challenges of the program in PE teachers’ formation.
Downloads
References
Alves, M. L. T., & Duarte, E. A. (2013) Exclusão nas aulas de Educação Física: fatores associados com a participação de alunos com deficiência. Movimento, 19(01) 117-137. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.32043
Barbosa, A. K. G., & Bezerra, T. M. C. (2021). Educação Inclusiva: reflexões sobre a escola e a formação docente. Ensino em perspectivas, 2(2), 1-11.
Barcelos, F. M. (2011). Acessibilidade e inclusão de deficientes físicos nas aulas de educação física no município de Sombrio (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma.
Barros, A. M. et al. (2017). PIBID no curso de Educação Física: implantação e contribuições para a formação. In Batista, J. C. F., et al (Orgs.). Linguagens: ações e contextos do Pibid/Uninove (pp. 83-96). São Paulo: Big Time.
Bartochak, Â. V., & Sanfelice, G. R. (2023). Impactos da política pública do Pibid nas trajetórias formativas de ex-bolsistas: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 104, e5597. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5597
Bonfat, D. L., & Silva De Sá, M. G. C. (2023) Formação inicial de professores de Educação Física numa perspectiva inclusiva: uma análise documental. Revista Cocar, 19, 1-17.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Brasil. (2010). Decreto n. 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre a estrutura regimental e o quadro demonstrativo dos cargos em comissão e das funções gratificadas do Ministério da Educação. Diário Oficial da União, seção 1.
Cardoso, C. S. (2003) Aspectos Históricos da Educação Especial: da exclusão à inclusão numa longa caminhada. Educação, 49, 137-144.
Corrêa, P. M. (2010). Elaboração de um protocolo para avaliação de acessibilidade física em escolas da educação infantil (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Marília.
Cupertino, J. C., Santos, D. S., & Paixão, J. A. (2024) Infraestrutura escolar e condições de trabalho docente: percepções de professores de Educação Física da cidade de Viçosa, Minas Gerais. Revista Ponto de Vista, 13(3), 1983-2656. DOI: https://doi.org/10.47328/rpv.v13i3.19106
Duarte, E., & Lima, S. M. T. (2003) Atividade Física para Pessoas com Necessidades Especiais: Experiências e Intervenções Pedagógicas. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan S. A.
De Souza Moura, D., Ferreira, R. A., da Silva Brugnhago, V., & dos Santos, M. A. (2021). A inclusão a partir da concepção dos professores supervisores do programa PIBID/Educação Física The inclusion from the conception of the supervising teachers of the PIBID/Physical Education program. Brazilian Journal of Development, 7(6), 56648-56663. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-192
Ferreira, K. M., & Feltrin, S. D. G. N. (2019). Inclusão de alunos com deficiência em escolas públicas: olhares dos bolsistas do PIBID de educação física. Criar Educação, 8(2), 72-92. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v8i2.2267
Gadotti, M. (2009). Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire.
Lei no 10.793, de 1º dezembro de 2003. (2003). Altera a redação do art. 26, § 3o, e do art. 92 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que "estabelece as diretrizes e bases da educação nacional", e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.793.htm.
Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2015/Lei/L13146.htm.
Mendes, E. G. (2006). A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, 11(33). DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300002
Miranda, D. G. (2010). Inclusão: a acessibilidade física como fator auxiliador (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina.
Molari, M. (2011). Inclusão escolar e formação profissional em educação física: o caso das universidades no Estado do Paraná (Dissertação de Mestrado). Centro Universitário Moura Lacerda.
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação. 22 (37) 7-32.
Moreira, et al. (2023). As ‘práticas’ e o corpo para além da educação física. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e297. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e297
Munster, M. A. (2013). Inclusão de estudantes com deficiências em programas de educação física: adaptações curriculares e metodológicas. Revista da Sobama, 14(2). DOI: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2013.v14n2.3612
Munster, M. A. V., Almeida, J. J. G. (2006). Um olhar sobre a inclusão de pessoas com deficiência em programas de atividade motora: do espelho ao caleidoscópio. In Rodrigues, D. (Org.). Atividade Motora Adaptada: a alegria do corpo (s./p.). São Paulo: Artes Médicas.
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- PIBID. Recuperado de: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/pibid. Acesso em: 09/08/2024.
Resolução do Conselho Nacional de Educação/CP Nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica.
Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., & Guindane, J. F. (2009) Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1). Recuperado de: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf.
Saviani, D. (2021). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12ª ed. Campinas, SP: Editora Autores associados.
Silva, C. F. M. (2020). Educação integral: caminhos possíveis para o pleno desenvolvimento da pessoa humana? (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Tripp, A., Rizzo, T., & Webbert, L. (2007) Inclusion in physical education: changing the culture. JOPERD, 78(2), 32-48. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2007.10597971
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Santos de Oliveira, Doiara Silva dos Santos, Guilherme Tavares Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).