Teacher Training from the perspective of Integral and Inclusive Education: practical experiences from different institutions

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19387

Abstract

ABSTRACT. One of the principles of integral education is the perspective of inclusive education, which values ​​differences and understands that it is in diversity that a truly democratic, fair and supportive space is built. From the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, it is understood that it is urgent to recognize and eliminate barriers to guarantee space for everyone. Therefore, this text aims to discuss the training experiences of teachers from the perspective of integral and inclusive education in private and public Higher Education institutions, focusing on the processes of two-degree courses (one in Pedagogy and the other in Languages) and a Teacher Development Center for Higher Education in the health sector. To this end, it is based on Joseph Puig's proposal of three curricular paths for education in values: interpersonal, which focuses on relationships between members of the school community; the curricular, which explores how these themes are addressed in training content; and institutional, which focuses on inclusive strategies and everyone's participation. When analyzing the training experiences of teachers, it is considered how the three curricular paths are implemented to promote the integral development of educators, respecting and ensuring inclusion in all their pedagogical practices.

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Autor/innen-Biografien

Maewa Martina Gomes da Silva e Souza, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Universidade Estadual Paulista – UNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC/Marília. Departamento de Educação e Desenvolvimento Humano. Brasil. Doutorado em Educação, Vice-líder do Grupo de Pesquisa “Diferença, Desvio e Estigma”.
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3354301214646268.Orcid:https://orcid.org/0000-0003-4322-3100. maewa.martina@unesp.br.

Camila Mugnai Vieira, Universidade Estadual Paulista – UNESP

Camila Mugnai Vieira. Docente do Departamento de Educação e Desenvolvimento Humano e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp)/Marília. Doutora e Pós Doutora em Educação pela Unesp/Marília. Mestre em Educação Especial pela UFSCar. Graduada em Psicologia pela UEL. Líder do Grupo de Pesquisa cadastrado no CNPQ "Diferença, Desvio e Estigma".

Tamires Alves Monteiro, Faculdade SESI-SP de Educação

Doutora e mestre em Psicologia escolar e do desenvolvimento humano pelo Instituto de Psicologia da USP, com estágio de pós-doutorado no programa de psicologia da educação da UNESP de Marília, onde focou seus estudos na temática da educação em valores para educadores que lidam com crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social. Graduada em Pedagogia, com habilitação em educação infantil, pela UNESP/Marília, atua como docente em cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade Sesi de Educação.

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Veröffentlicht

2024-12-11

Zitationsvorschlag

Gomes da Silva e Souza, M. M., Mugnai Vieira, C., & Alves Monteiro, T. (2024). Teacher Training from the perspective of Integral and Inclusive Education: practical experiences from different institutions. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19387. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19387

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Rubrik

Dossiê: Desafios e perspectivas da formação docente para o desenvolvimento de uma Educação Integral e inclusiva na contemporaneidade