UFNT's Reading Cycle Project: an experience based on the cultural-historical perspective

Autor/innen

  • Gracieda dos Santos Araujo Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-1006-3024
  • Ana Márcia de Sousa Ribeiro Silva Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Thais Vitória Araújo da Silva Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Clecitânia Maia da Silva Pereira Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0009-0002-3831-1755

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19475

Schlagworte:

Projeto Ciclo de Leitura

Abstract

ABSTRACT.  The article discusses the experience of the work to encourage classical literary reading, carried out by the Reading Cycle Project Literature and Society in Perspective at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), with the academic community and the external, school community. Initially, a reflection is made on the importance of literary reading as a right of all people (Cândido, 2011) and the challenges of democratizing reading in the context of the Bico do Papagaio Territory (Tocantins). To this end, a bibliographic reference study is carried out on the theory of literature and the contributions of the classics to human development. It then analyzes the accounts of two students enrolled in the “UFNT Reading Cycle”, from which the meaning of encouraging reading through this project is made clear. All this taking into account the socialization of literary culture as a good of public interest, necessary for social transformation and the construction of fairer societies. The conclusion is that the promotion of classical literary reading by the university is essential for the development of students' higher psychic functions and for lifelong education.

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Autor/innen-Biografien

Gracieda dos Santos Araujo, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2018-2022);Mestre em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (2016); Especialista em Pedagogia Histórico - Crítica para as Escolas do Campo pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2017); em Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial do Semiárido Brasileiro pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB (2012), em Educação Ambiental para a Sustentabilidade pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (2011), em Gestão de Pessoas pela Fundação Visconde de Cairu (2010), em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela UNEB (2004); Pedagoga pela UNEB (2001). Tem atuado como Professora da rede pública municipal de ensino (2002- 2018), além de atuar na Educação Popular Cooperativista. Participou do Projeto de pesquisa "Soberania alimentar, terra e território no âmbito da UNASUL", executado por meio da parceria entre Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e no Caribe (Territorial), da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, e o Programa União das Nações Sul-Americanas (UNASUL) e Red Soberania y Seguridad Alimentária y Nutricional pelo (Red SSAN Brasil UNASUL), entre os anos 2015 e 2016.Professora Efetiva da Universidade Federal do Tocantins - UFT.

Ana Márcia de Sousa Ribeiro Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Pedagoga pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), 2019.

Thais Vitória Araújo da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduanda em Direito pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Clecitânia Maia da Silva Pereira, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Licencianda em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

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Veröffentlicht

2024-12-19

Zitationsvorschlag

dos Santos Araujo, G., de Sousa Ribeiro Silva, A. M., Araújo da Silva, T. V., & Maia da Silva Pereira, C. (2024). UFNT’s Reading Cycle Project: an experience based on the cultural-historical perspective. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19475 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19475

Ausgabe

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Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares