Remote Teaching During the Pandemic: Voices of Teachers from the Rural Municipal School in Caldas Novas, Goiás, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19651Schlagworte:
Formação docente, Ensino remoto, Crise sanitária, Educação rural, Desigualdades educacionaisAbstract
ABSTRACT. This study aims to analyze the impacts of emergency remote teaching and teacher training during the Covid-19 pandemic, focusing on the Waldomiro Gonçalves de Souza Rural Municipal School, in Caldas Novas, Goiás, Brazil. The central problem is understanding the challenges faced by teachers due to technological and structural limitations of remote teaching in rural areas. The general objective is to analyze teacher training and the use of digital technologies in this context, emphasizing the challenges and adaptations adopted to ensure the continuity of teaching. This is an exploratory, qualitative study that uses semi-structured interviews with eight elementary school teachers (1st to 9th grade), along with a bibliographic review on the subject. The reports highlight difficulties related to internet connectivity, the use of digital platforms, and the lack of adequate pedagogical support. The results indicate that inequality in internet access, teacher workload, and the ineffectiveness of training programs were critical factors. Furthermore, digital exclusion directly impacted students' learning. The research highlights the need for investments in infrastructure and continuous teacher training to reduce educational inequalities in rural areas and ensure more equitable and accessible education.
Downloads
Literaturhinweise
Aguiar, M. A. S. (2020). Impactos da pandemia da Covid-19 na educação brasileira e seus reflexos nas políticas e orientações curriculares. Revista de Estudos Curriculares, 11(1), 24–45. https://www.nonio.uminho.pt/rec/index.php?journal=rec&page=article&op=view&path%5B%5D=94
Aguirre, E. I., & Macías, P. A. (2021). Autoavaliação do professorado rural, urbano e privado e rendimento acadêmico de seus estudantes durante a pandemia. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13276.
Albuquerque, A., et al. (2020). A formação inicial de professores: Os impactos do ensino remoto em contexto de pandemia na região Amazônica. Em Rede - Revista de Educação a Distância, 7(2), 102–123. https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/639/606
Appenzeller, S., et al. (2020). Novos tempos, novos desafios: Estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(Suppl. 1), 155.
Brasil. Ministério da Saúde. (2020a). Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara emergência em saúde pública de importância nacional (ESPIN) em decorrência da infecção humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União.
Brasil. (2020b). Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019.
Caldart, R. S. (2024). Educação do campo. In G. Frigotto, R. I. Caldart, & P. P. Alentejano (Eds.), Dicionário da Educação do Campo (p. 800). Expressão Popular.
Couto, E. S., et al. (2020). #Fiqueemcasa: Educação na pandemia da Covid-19. Interfaces Científicas, 8(3), 200–217.
Dias, É. (2021). A educação, a pandemia e a sociedade do cansaço. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(112), 565–573.
Estrada-Araoz, E. G. (2023). Salud mental en los docentes de instituciones educativas rurales en el contexto de pospandemia. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e16034.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2023). Censo Demográfico 2022. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística.
Matos, J. S., & Senna, A. K. (2011). História oral como fonte: Problemas e métodos. http://repositorio.furg.br/handle/1/3264
Mira, A., & Baronnet, B. (2023). ¿Qué ocurrió en las escuelas durante la pandemia? Compromiso docente en una escuela indígena mexicana. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15065.
Nicolini, C., & Santana, C. (2021). Desafios e dilemas da profissão docente: considerações iniciais para um amplo debate. Palavras ABEHrtas.
Oliveira, D. P., & Araújo, G. C. (2022). Being a professor and researcher during the COVID-19 pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e14225.
Pereira, C. S. (2021). Aulas online durante a pandemia da COVID-19: Percepções de estudantes adolescentes do ensino médio de uma escola pública estadual da cidade de Manaus [Dissertação de Mestrado, Universidade La Salle]. http://hdl.handle.net/11690/2611
Queiroz, M. G., et al. (2021). Educação e pandemia: Impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino em Perspectivas, 2(4), 1–9.
Saviani, D., & Galvão, A. C. (2021). Educação na pandemia: A falácia do “ensino” remoto. In Universidade e Sociedade #67 - COVID-19: Trabalho e saúde docente (pp. 1–49). Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior.
Silva, R. F., & Correa, E. S. (2014). Novas tecnologias e educação: A evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem, 1(1), 23–35. https://fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/2Artigo1.pdf
Stevanim, L. F. (2020). Desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS, 215.
Trezzi, C. (2021). A educação pós-pandemia: Uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, 37, 1–14.
Velázquez, E. T., & Palumbo, M. M. (2023). Lo pedagógico en las ruralidades latinoamericanas entre la pandemia y la pospandemia. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e16646.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Jaqueline de Araújo Silvestre Batista, Luciana Ramos Jordão, Nara Rúbia Rodrigues do Nascimento Silva, Thiago Henrique Costa Silva

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).