Remote Teaching During the Pandemic: Voices of Teachers from the Rural Municipal School in Caldas Novas, Goiás, Brazil                   

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19651

Schlagworte:

Formação docente, Ensino remoto, Crise sanitária, Educação rural, Desigualdades educacionais

Abstract

ABSTRACT. This study aims to analyze the impacts of emergency remote teaching and teacher training during the Covid-19 pandemic, focusing on the Waldomiro Gonçalves de Souza Rural Municipal School, in Caldas Novas, Goiás, Brazil. The central problem is understanding the challenges faced by teachers due to technological and structural limitations of remote teaching in rural areas. The general objective is to analyze teacher training and the use of digital technologies in this context, emphasizing the challenges and adaptations adopted to ensure the continuity of teaching. This is an exploratory, qualitative study that uses semi-structured interviews with eight elementary school teachers (1st to 9th grade), along with a bibliographic review on the subject. The reports highlight difficulties related to internet connectivity, the use of digital platforms, and the lack of adequate pedagogical support. The results indicate that inequality in internet access, teacher workload, and the ineffectiveness of training programs were critical factors. Furthermore, digital exclusion directly impacted students' learning. The research highlights the need for investments in infrastructure and continuous teacher training to reduce educational inequalities in rural areas and ensure more equitable and accessible education.

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Autor/innen-Biografien

Jaqueline de Araújo Silvestre Batista, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Mestra em História pelo Programa de Pós-Graduação em Hist´ória da Universidade Estadual de Goiás. Professora da rede pública de ensino. Pesquisadora.

Luciana Ramos Jordão, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Advogada. Professora de Direito da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Doutora em Agronegócio pela UFG (PPAGRO). Mestra em Direito Agrário pela UFG (PPGDA).

Nara Rúbia Rodrigues do Nascimento Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Nutricionista, formada pela Universidade Federal de Goiás. CRN/1-10524. Doutora em Ciência e Tecnologia de Alimentos - UFG; Mestre em Nutriçao e Saúde - UFG. Professora, pesquisadora e extensionista pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro.

Thiago Henrique Costa Silva, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutor em Agronegócio pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Doutorando e Mestre em Direito Agrário (UFG) e Graduado em Direito (UFG). Graduado em Economia pelo Instituto de Ensino Superior de Brasília (IESB). Tem especializações em Direito Público, pelo Centro Universitário UniGoiás, em Direito Penal e Processo Penal e em Perícia Contábil pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Perito Criminal na Superintendência de Polícia Científica do Estado de Goiás. Professor e pesquisador da Universidade Estadual de Goiás (UEG), sendo titular da cadeira de Direito Constitucional. É professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em História da UEG. 

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Veröffentlicht

2025-08-15

Zitationsvorschlag

Batista, J. de A. S., Jordão, L. R., Silva, N. R. R. do N., & Silva, T. H. C. (2025). Remote Teaching During the Pandemic: Voices of Teachers from the Rural Municipal School in Caldas Novas, Goiás, Brazil                   . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19651. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19651