Science teaching in a full and countryside school based on Problematization on the Maguerez Arch

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19755

Abstract

ABSTRACT. The article presents a teaching and learning sequence developed with students in the 3rd year of Elementary School in a full and countryside public school in Brasília/DF, Brazil, using the Maguerez Arc Problematization Methodology (MPAM). The objective is to develop, apply and analyze the results of this didactic sequence, based on MPAM, aiming to raise awareness about the pollution of water sources in the school community, promoting observation skills, critical analysis and community action. The teaching and learning sequence includes the five stages of the methodology: observation of reality, identification of key points, theorization, formulation of solution hypotheses and practical application. Students carry out activities such as cleaning efforts and awareness campaigns, involving the local community. The study highlights the importance of environmental education and active participation in preserving the environment, contributing to the formation of critical and engaged citizens. Research suggests that this approach may be a qualified option for teaching science.

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Autor/innen-Biografien

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

Professor e Vice-Diretor no Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB), também credenciado ao respectivo Centro Internacional de Física (CIF). Doutor em Educação em Ciências pela UFRGS, mestre em Ensino de Física e graduado em Física pela UnB. Realizou Estágio Pós-Doutoral na UFSCar, na área de Ensino de Ciências e Tecnologias. Pesquisa e orienta nos temas: fundamentos teórico-metodológicos para o ensino de ciências e física; currículo e formação de professores de física; estudos foucaultianos do discurso; e políticas públicas da educação. Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física (PPGEF) da UnB, em Educação em Ciências (PPGECi) da UFRGS e em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) da UFJF. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Pesquisador FAPDF e CAEd/UFJF na área de avaliação digital em física. Editor da Revista Physicae Organum e da Revista do Professor de Física. Possui experiência como gestor de políticas educacionais, tendo exercido os cargos de Coordenador de Articulação Acadêmica e Coordenador-Geral de Programas e Cursos em EaD na Capes. Foi também professor, Coordenador de Planejamento, Desenvolvimento e Avaliação e Pró-Reitor de Assuntos Estudantis e Comunitários da Universidade Federal do Pampa. Exerceu as posições de Editor-Chefe da Revista A Física na Escola (FnE) e Pró-Reitor de Pós-Graduação da Sociedade Brasileira de Física (SBF).

Daylane Soares Diniz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda em Educação em Ciências.

Carol Corso von Eye, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências.

Claudia Marchesan , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências

Josiane Ladelfo , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Ferreira, M., Soares Diniz, D., Corso von Eye, C., Marchesan , C., & Ladelfo , J. (2025). Science teaching in a full and countryside school based on Problematization on the Maguerez Arch. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19755. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19755

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios