Rural education in riverside communities in Porto Velho-RO and the need to build a river pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19758Abstract
ABSTRACT. This research is an investigation and analysis of the educational policies of rural schools in the municipality of Porto Velho-RO. The research was carried out in a riverside community and aimed to analyze the functioning of riverside schools in the District of Calama in Baixo Madeira in the Municipality of Porto Velho-RO and whether the educational process offered by them is articulated with the interests of these communities in terms of applying the principles of rural education and the construction of a Pedagogy of the River. The method used is dialectical historical materialism. In the context of the Amazon, the school community in the District of Calama/Porto Velho-RO is present, where we analyzed the situation of the functioning of schools, school transportation and teaching provision through documentary research and interviews with school teachers. The research revealed the serious problems existing in the schools of this riverside community and the need to build a Pedagogy of the River, built by the riverside subjects, rooted in the interests, culture and way of life of these traditional peoples of the river and the Amazon forests that does not add technical distance education methodologies that make teaching precarious, reduce the participation of the riverside community in school educational processes.
Downloads
Literaturhinweise
Brandão, C. R. (2014). História do menino que lia o mundo. Expressão Popular.
Brasil. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, & Câmara de Educação Básica. (2002). Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo (Resolução nº 1).
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Rio de Janeiro, 7(1), 35-64.
Castro, J. (1965). Sete palmos de terra e um caixão: Ensaio sobre o nordeste do Brasil. Seara Nova.
Costa, V. A. C., Cabral, R. G., Melo, R. F., & Victoria, C. G. (2007). O cotidiano das escolas Mura – Quebrando as armadilhas no dia-a-dia da escola. In 16º Congresso de Leitura do Brasil. ALB.
Fernandes, B. M. (2009). Agricultura camponesa e/ou agricultura familiar. Centro de formación y capacitación em áreas protegidas, APN. http://capacitacionapn.com.ar/cfycap/.../agricultura_camponesa.pdf
Frigotto, G. (1994). O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In I. Fazenda, Metodologia da pesquisa educacional. Cortez.
Guimarães, A. P. (1968). Quatro séculos de latifúndio (3ª ed.). Paz e Terra.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2018). Sinopse Estatística da Educação Básica. http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica
Kosik, K. (1976). Dialética do concreto. Paz e Terra.
Lênin, V. (1979). O imperialismo: Fase superior do capitalismo (O. Beckerman, Trad.). Global. (Trabalho original publicado em 1917)
Liga dos Camponeses Pobres. (2006). Nosso Caminho.
Loureiro, J. J. P. (1995). Cultura amazônica: Uma poética do imaginário. Cejup.
Marx, K. (1983). Contribuição à crítica da economia política (M. H. B. Alves, Trad.). Martins Fontes.
Marx, K. (1985). O Capital: Crítica da economia política (R. Sant'Anna, Trad., Vol. 1). DIFEL.
Marx, K., & Engels, F. (1989). A ideologia alemã (L. C. C. Costa, Trad.). Martins Fontes.
Mello, T. (1981). Mormaço na Floresta. Civilização Brasileira.
Molina, M. C. (2015). A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Educação em Perspectiva, 6(2), 378-400.
Molina, M. C. (1999). Desafios para os educadores e as educadoras do campo. In E. J. Kolling, P. R. Cerioli, & R. S. Caldart (Orgs.), Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas (Coleção por uma educação básica do campo, nº. 4). Articulação Nacional por uma educação básica do campo.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (2004). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (nº 5). Articulação Nacional "Por Uma Educação do Campo".
Morais, C. S. (1997). O reencontrado elo perdido das reformas agrárias. Iattermund.
Moura, M. M. (1986). Os camponeses. Ática.
Neves, J. G. (2018, março). Ribeirinhos, desenvolvimento e a sustentabilidade possível. Revista P@rtes. https://www.partes.com.br/2008/04/19/ribeirinhos-desenvolvimento-e-a-sustentabilidade-possivel/
Oliveira, I. A. (Org.). (2008). Cartografias Ribeirinhas: Saberes e Representações sobre Práticas Sociais Cotidianas de Alfabetizandos Amazônidas. EDUEPA.
Oliveira, I. A., & Mota Neto, J. C. (2004). Saberes da terra, da mata e das águas, saberes culturais e educação. In I. A. Oliveira, Cartografias Ribeirinhas: Saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas (Coleção saberes amazônidos – nº 1). CCSE-UEPA.
Ponce, A. (2010). Educação e luta de classes. Cortez.
Porto Velho. (2018). Revisão do plano diretor participativo do Município de Porto Velho/RO: Produto 2 – Diagnóstico preliminar.
Silva, J. C. (1994). Cuniã Mito e Lugar [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo].
Soares, F. M. (2021). Ensino médio mediado por tecnologias em escolas de comunidades ribeirinhas do município de Porto Velho-RO.
Soares, M. G. P. (2017). As vozes da infância ribeirinha na transformação da prática pedagógica da educação infantil.
Souza, M. M. (2010). Imperialismo e educação do campo: Uma análise das políticas educacionais no Estado de Rondônia a partir de 1990 [Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista].
Souza, M. M., Rocha, N. B., & Soares, G. H. M. (2018). Privatização e precarização do ensino médio em Rondônia. Revista Retratos da Escola, 12(22), 115-127.
Site consultados
Minha Porto Velho. (2023, 13 de abril). Falta de gasolina e voadeira quebrada deixa alunos ribeirinhos fora da sala de aula. https://minhaportovelho.com/2023/04/13/falta-de-gasolina-e-voadeira-quebrada-deixa-alunos-ribeirinhos-fora-da-sala-de-aula/
Minha Porto Velho. (2023, 22 de janeiro). Sem transporte escolar, crianças ribeirinhas podem ficar mais um ano fora da escola. https://minhaportovelho.com/2023/01/22/sem-transporte-escolar-criancas-ribeirinhas-podem-ficar-mais-um-ano-fora-da-escola/
Rondo Notícias. (2023). Governo garante transporte escolar fluvial para alunos das áreas ribeirinhas de Porto Velho.
G1. (2023, 17 de fevereiro). Depois de 4 anos sem aulas por falta de transporte escolar, alunos de comunidade ribeirinha em Porto Velho voltam à escola. G1 Rondônia. https://g1.globo.com/ro/rondonia/noticia/2023/02/17/depois-de-4-anos-sem-aulas-por-falta-de-transporte-escolar-alunos-de-comunidade-ribeirinha-em-porto-velho-voltam-a-escola.ghtml
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Marcos Vinicius dos Santos Sousa, Marilsa Miranda de Souza

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




