Rural education in riverside communities in Porto Velho-RO and the need to build a river pedagogy

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19758

Abstract

ABSTRACT. This research is an investigation and analysis of the educational policies of rural schools in the municipality of Porto Velho-RO. The research was carried out in a riverside community and aimed to analyze the functioning of riverside schools in the District of Calama in Baixo Madeira in the Municipality of Porto Velho-RO and whether the educational process offered by them is articulated with the interests of these communities in terms of applying the principles of rural education and the construction of a Pedagogy of the River. The method used is dialectical historical materialism. In the context of the Amazon, the school community in the District of Calama/Porto Velho-RO is present, where we analyzed the situation of the functioning of schools, school transportation and teaching provision through documentary research and interviews with school teachers. The research revealed the serious problems existing in the schools of this riverside community and the need to build a Pedagogy of the River, built by the riverside subjects, rooted in the interests, culture and way of life of these traditional peoples of the river and the Amazon forests that does not add technical distance education methodologies that make teaching precarious, reduce the participation of the riverside community in school educational processes.

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Autor/innen-Biografien

Marcos Vinicius dos Santos Sousa, Universidade Federal de Rondônia

Mestrando em educação pelo Programa de Pós -graduação em Educação (PPGE) em Universidade Federal de Rondônia; Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia- UNIR e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR-UNIR), atuando principalmente nos seguintes temas: educação socialista e políticas educacionais. Participou como bolsista no Programa Institucional de Bolsas em Iniciação Científica - PIBIC/UNIR/CNPq ( ciclo 2019/2020 e ciclo 2020/2021), participou também como bolsista no Programa Residência Pedagógica - PRP UNIR (2022-2023). Trabalhou com crianças com transtorno do espectro autista (TEA) no grupo NEUROKIND (2022 -2024).

Marilsa Miranda de Souza, Universidade Federal de Rondônia

A pesquisadora possui Doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Araraquara (2010); Pós-Doutorado em Filosofia e História da Educação pelo programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas -UNICAMP; Mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Rondônia-UNIR (2006); especialização em Alfabetização (1996) e em Educação e Movimentos Sociais (1998) pela Universidade Federal de Rondônia; Graduação em Pedagogia (1993) pela Universidade Federal de Rondônia; Graduação em Direito (2000) pela Universidade Federal de Rondônia. É professora da Universidade Federal de Rondônia, lotada do Departamento de Educação do Campus José Ribeiro Filho-Porto Velho-RO. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Filosofia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas educacionais,Trabalho e educação, Educação do Campo e das populações tradicionais da Amazônia, Educação em Movimentos sociais e Educação e Marxismo. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR-UNIR). Atua como docente na linha de pesquisa Políticas e Gestão Educacional do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Federal de Rondônia - Núcleo de Educação/Campus José Ribeiro Filho-Porto Velho-RO.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Vinicius dos Santos Sousa, M., & Miranda de Souza, M. (2025). Rural education in riverside communities in Porto Velho-RO and the need to build a river pedagogy. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19758. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19758

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios