Literacy teachers in country schools: narratives of teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19805Abstract
ABSTRACT. This paper, result of a Master’s thesis defended in 2023. Aimed to analyze teachers reports on their literacy practices in multigrade classes in country schools shared in the Culture Circle. The schools with multigrade classes are identified by having a single teacher and students with different grades, ages, interests and skill sets gathered in the same room. The development of the research took place using a qualitative approach, through culture circle, constructed from the great generating theme – “Literacy experiences in multigrade classes” –, which was divided into guiding questions. Such questions gave way to the narratives of the literacy teachers, which allowed to understand the methodological strategies used in the literacy process, as well as the difficulties in teaching literacy in multigrade classes and the ways to overcome such difficulties.
Downloads
Literaturhinweise
Barros, O. F., Haje, S. M., Corrêa, S. R. M., & Moraes, E. (2015). Retratos de realidade das escolas do campo: multissérie, precarização, diversidade e perspectivas. In Antunes-Rocha, M. A., & Hage, S. A. M. (Orgs.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada (pp. 25-33). 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto editora.
Brito, R. L. G. L. (2009). Cultura, clima e gestão da escola. In Feldmann, M. G. (Org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade (pp. 243-251). 1ª ed. Senac. São Paulo, SP.
Constituição da República Federativa. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm.Acesso em: nov. 2022.
Esteban, M. T. (2008). Diferença na sala de aula: desafios e possibilidades para a aprendizagem. In Garcia, R. L. (Org.). Alfabetização: reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes (pp. 67-87). 1ª ed. São Paulo, SP: Cortez.
Forquin, J. C. (1993). Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas.
Frade, I. C. A. (2007). Métodos de alfabetização, métodos de ensino e conteúdos da alfabetização: perspectivas históricas e desafios atuais. Educação, 32(01), 21-40.
Franchi, E. (2012). Pedagogia do alfabetizar letrando: da oralidade à escrita. 9 ed. São Paulo: Cortez.
Franco, M. A. (2008). Coordenação Pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, 1(1), 117-131. https://doi:10.15603/1982-8993
Franco, M. A. do R. S. (2016). Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, 97(247), 534-551, set/dez. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2020). Pedagogia dos sonhos possíveis. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Corrente: Panorama. IBGE (2023). Recuperado de: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pi/corrente/panorama. . Acesso em: nov. 2022.
Laraia, R. B. (2001). Cultura: um conceito antropológico. 14 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Morais, A. G. (2014). Sistema de escrita alfabética. Coleção Como eu Ensino. 1ª ed. São Paulo. Melhoramentos.
Mortatti, M. do R. L. (2010). Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação, 15(44), 329-341. https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200009
Prado, G. V. T. (2013). Narrativas pedagógicas: indícios de conhecimentos docentes e desenvolvimento pessoal e profissional. Interfaces da Educação, 4(10), 149-165.
QEdu. Censo Escolar: Corrente. QEdu. (2021). Recuperado de: https://qedu.org.br/municipio/2202901-corrente/censo-escolar. Acesso em: jul. 2022.
Sandín Esteban, M. P. (2010). Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH.
Santos, J. L. (2006). dos. O que é cultura. Brasiliense. São Paulo. Brasiliense.
Seber, M. (2009). A escrita infantil: o caminho da construção. São Paulo: Scipione.
Silva, I. C. (2015). Um professor, sua formação e subjetividade refletidas nas práticas pedagógicas. In Antunes-Rocha, M. I., & S. A. M. Hage (Orgs.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada (pp. 155- 165). 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Soares, M. (2004). Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. São Paulo: Artmed Editora. Recuperado de: http://acervodigital.unespo.br/handle/123456789/40142.
Soares, M. (2020a). Alfabetização: a questão dos métodos. Contexto.
Soares, M. (2020b). Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. Contexto.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Jacilene Costa Gomes Silva, Maria Zenaide Alves

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




