Notes on differentiated educational practices in MST: The pedagogical principles revealed from some methodologies used in movement education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p68

Schlagworte:

ducação, MST, princípios pedagógicos, práticas educativas diferenciadas.

Abstract

ABSTRACT. This article points out some pedagogical principles and differentiated educational practices in MST speculating a new conception of education for the subject field. Based on completed master's research on some questions raised in the Teacher Training Day, and praxis as children educator, it was to start a discussion about pedagogical principles and most comprehensive educational practices in MST. The Movement values ​​the context of the subjects living in the countryside and children and adolescents enhance one political and human character formation. The pedagogical principles and the most comprehensive educational practices are addressed as a differential to learning meaningful for life. It also stands out the importance of systematic teaching and the challenge of differentiating educational practices respecting the social and cultural diversity for those most in need.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Barros, M. R. de S. (2013). Os Sem terrinha: uma história da luta social no Brasil (1981-2012). (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Freire, P. (1982). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo.

MST. (1996). Princípios da educação no MST. Caderno de Educação, (8).

MST. (1999). Crianças em Movimento: As Mobilizações Infantis no MST. Coleção Fazendo Escola (2). São Paulo.

MST. (2007). Cartilha “Textos para estudo e debate”. 5º Congresso Nacional do MST Reforma Agrária: Por Justiça Social e Soberania Popular.

MST. (2011). Educação da Infância Sem Terra. Orientação para o trabalho de base. In Caderno a infância. (1). São Paulo.

Neto, B. A. (2009). A educação rural no contexto das lutas do MST. Campinas, SP: Autores Associados.

Pistrak, M. (2000). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Rosseto, E. R. A. (2009). Essa ciranda não é minha só, ela é de todos nós: a educação de crianças sem terrinha no MST. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.

Santomé, J. T. (2003). A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre, RS: Artmed.

Veröffentlicht

2017-04-18

Zitationsvorschlag

da Mata, L. K. de L. (2017). Notes on differentiated educational practices in MST: The pedagogical principles revealed from some methodologies used in movement education. Brazilian Journal of Rural Education, 2(1), 68–85. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p68

Ausgabe

Rubrik

Paper

Ähnliche Artikel

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.