Degree in the Rural Education: training of teachers in intentionality's Marajó
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p279Schlagworte:
Formação Inicial, Educação do Campo, Educadores/as do campo, Formação de educadores/as, Alternância Pedagógica, Intencionalidades., MarajóAbstract
ABSTRACT. This text to verify the intent of the initial training provided by the full graduation course in Rural Education (LPEC) in the Federal Institute of Education and Technology of Pará (IFPA). It is a text that results from the master survey conducted in Portel city, Marajó archipelago, State of Para, and aims to answer the following questions: What is the intention of the graduation in Rural Education held in Portel? How could this training contribute to improving the education offered to the rural subjects in Marajó? In the survey conducted in Portel I adopted as methodology case study taking as instruments of data collection and analysis, semi-structured interview, structured observation, closed questionnaire, document analysis and content analysis. For purposes of this paper, analyzes and reflections result from interviews, observation and document analysis. Such analyzes and reflections are supported by authors of studies such as: Arroyo (2011), Caldart (2010), Molina (2010) and others who made it possible to identify as one of the intentions of this training the conquest of new schools, not in the sense of a new physical structure, but an open space for dialogue and debate. It is considered to be a graduation an important tool in the fight for policies that enable the expansion of the public school network and therefore expand the supply of basic education to countryside people in Marajó.
Downloads
Literaturhinweise
Antunes-Rocha, M. I., & Martins, M. F. A. (2012). Tempo Escola e Tempo comunidade: Territórios Educativos na Educação do Campo. In Antunes-Rocha, M. I., & Martins, M. F. A. (Orgs.). Territórios Educativos na Educação do Campo: Escola, Comunidade e Movimentos Sociais (pp. 21-33). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Antunes-Rocha, M. I. (2009). Licenciatura em Educação do Campo: histórico e projeto político-pedagógico. In Antunes-Rocha, M. I., & Martins, A. A. (Orgs.). Educação do Campo: desafios para formação de professores (pp. 39-56). Belo Horizonte: Autêntica.
Arroyo, M. G. (2011). Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arruda, E. E., & Brito, S. H. A. (2009). Análise de uma proposta de escola específica para o campo. In Alves, Gilberto L. (Org.). Educação no campo: recorte no tempo e no espaço (pp. 14-58). Campinas, SP: Autores Associados.
Caldart, R. S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto (pp. 95-122). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
______. (2004). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção In Arroyo, M. G., Caldart, R., & Molina, M. C. (Org.). Por uma educação do campo (pp. 147-160). Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
______. (2002). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Kolling, E. J., Cerioli, O., & Caldart, R. S. (Orgs.). Educação do Campo: identidades e políticas públicas (pp. 18-25). Brasília. DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo.
Cordeiro, G. N. K. (2009). A relação teoria-prática do curso de formação de professores do campo na UFPA. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Edital Nº 2, de 23 de Abril de 2008. (2008, 23 de abril). Regulamenta a Chamada Pública para seleção de projetos de Instituições Públicas de Ensino Superior para o Procampo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br
Fazenda, I. (2008) O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez.
Gamboa, S. A. S. (1996). A contribuição da pesquisa na formação docente. In Reali, Aline M. M. R., & Mizukami, M. G. N. (Orgs.). Formação de professores: tendências atuais (pp. 115-130). São Carlos: EdUFSCar.
Jantsch, A. P., & Bianchetti, L. (2011). Universidade e interdisciplinaridade. In Jantsch, A. P., & Bianchetti, L (Orgs.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito (pp. 172-208). Petrópolis, RJ: Vozes.
Kuenzer, A. Z. (2011). A formação de professores para o ensino médio: velhos problemas, novos desafios. Revista Educação & Sociedade, 32(116), 667-688.
Molina, M. C. (2011). Desafios teóricos e práticos na execução das políticas públicas de educação do campo. In Munarim, A., Beltrame, S., Conde, S. F., & Peixer, Z. (Orgs.). Educação do Campo: reflexões e perspectivas (pp. 103-121). Florianópolis: Insular.
Monteiro, A. L., & Nunes, C. (2010). Formação continuada de professores de classes multisseriadas do campo: perspectivas, contradições, recuos e continuidades. In Antunes-Rocha, M. I., & Hage, S. M. (Orgs.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada (pp. 261-282). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Parecer Nº. 009/2001 de 08 de maio de 2001. (2001, 08 de maio). Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Recuperado de: http://www.mec.gov.br.
Projeto Pedagógico Licenciatura em Educação do Campo Área de Concentração: ciências da natureza e matemática. (2011). Belém: IFPA.
Ribeiro, M. (2010). Movimento Camponês, Trabalho e Educação: liberdade, autonomia, emancipação: princípios/fins da formação humana. São Paulo: Expressão Popular.
Santos, C. A. (2009). Educação do Campo e políticas públicas no Brasil: a instituição de políticas públicas pelo protagonismo dos movimentos sociais do campo na luta pelo direito à educação. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília.
Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).