Rural Family House contribution for keeping families in the countryside: the case of Realeza/PR
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p428Schlagworte:
Agricultura Familiar, Agricultura familiar, Casa Familiar Rural, educação no campo, Educação do Campo, sustentabilidade, SustentabilidadeAbstract
ABSTRACT. This paper refers to a case study with the main objective to analyze the contribution given by the Realeza’s Rural Family House (CFR), along with family farming. It aims to understand from the teaching of alternation practice, the reality of families in rural areas, with regard to their quality of life in the countryside, its sustainability and the social, environmental and economic aspects. For the development of research we use of various instruments to survey sources. Among these participatory observation that allowed us to experience all the activities of the school. We have used interview with open questions so that search employees feel free to express in their own words. Seven people were interviewed, among these the coordinator of the CFR and technical head of the institution, two teachers, four parents of students or former students and a representative of the local Emater. We trace a brief history of the region, we analyze aspects of the implementation of the CFRs in the Paraná State. We were also discussed theoretical concepts of Pedagogy of Alternation, the pedagogical practices used by the school and their reflections in the context of training for local development.
Downloads
Literaturhinweise
Abramovay, R. (1998). Agricultura familiar e desenvolvimento territorial. Reforma Agrária – Revista da Associação Brasileira de Reforma Agrária, 123(28), 2-18. Disponível em:http://ricardoabramovay.com/categoria/artigos-cientificos/page/7/ Acesso em: 14 maio 2015.
Bressiani, C. M. W. (2012). Formação por alternância e a sustentabilidade da agricultura familiar. (Dissertação de Mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Cunha, J. M. P. (2013). Dinâmica migratória e o processo de ocupação do Centro-Oeste brasileiro: o caso de Mato Grosso. Revista Brasileira de Estudos de População, 87-107.
De Mello, M. A. et al. (2003). Sucessão hereditária e reprodução social da agricultura familiar. Agri, 11-24.
Gomes, I. Z. (2005). 1957 a revolta dos posseiros. Curitiba PR: Criar Edições Ltda.
Guilhoto, J. et al. (2007). A Importância da Agricultura Familiar no Brasil e em seus estados (Family Agriculture’s GDP in Braziland in It'sStates). V Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos.
Haygert, A. M. G. (2006). Entrevista Euclides Scalco O cruzado tucano. Instituto Ciencia e Fé. Curitiba PR. Disponível em: <http://www.cienciaefe.org.br/jornal/ed77/mt05.htm>. Acesso em: 07 jun. 2016.
Jacobi, P. (2003). Educação Ambiental, Cidadania E Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, 1(1), 189-205. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ /cp/n118/16834.pdf>. Acesso em: 17 maio 2016.
Mattos, L. M. S. (2014). O plano de formação no contexto da pedagogia da alternância: articulações entre temas geradores e conteúdos do ensino médio na Casa Familiar Rural de Cruz Machado - PR. (Dissertação de Mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Martins, R. S. (1986). Entre jagunços e posseiros. Curitiba PR: Estúdio GPS.
Oliveira, M. A. (2008). As bases filosóficas e epistemológicas de alguns Projetos de Educação do Campo: do pretendido Marxismo à aproximação ao Ecletismo Pós- Moderno. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná.
Paraná. (2015). Secretaria de Educação. Programas e Projetos - Casa Familiar Rural. Disponível em: http://www.educacao.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=136. Acesso em: 14 maio 2015.
Paraná. (2005). Perfil da realidade agrícola municipal. Realeza PR: Emater.
Paraná. (2014). Perfil da realidade agrícola municipal. Realeza PR: Emater.
Palaro, R. (2012). Análise sobre a formação para o trabalho na Pedagogia da Alternância na Casa Familiar Rural de Manfrinópolis - PR: possibilidades e limites. (Dissertação de Mestrado). Universidade Tecnológica Federal.
Paraná. (1994). Decreto nº 3.106, de 14 de março de 1994. Aprovação do Programa da Casa Familiar Rural nos termos do estudo em anexo no presente Decreto. Casa Civil do Governo Estadual do Paraná. Curitiba-PR. Disponível em: http://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/listarAtosAno.do?action=iniciarProcesso&tipoAto=11&orgaoUnidade=1100&retiraLista=true&site=1. Acesso em: 15 abr. 2016.
Pinazza, L. A. (1995). Agricultura e Plano Real: causa e efeito. Agroanalysis, 15(8), 18-20.
Paraná. (2011). Plano Político Pedagógico – PPP Colégio Estadual de Flor da Serra - Ensino Fundamental e Médio. Realeza PR.
Paraná. (2016). Secretaria da agricultura e abastecimento. Emater Instituto Paranaense de Assistência Técnica e Extensão Rural. Atuação e estratégia. Disponível em: <http://www.emater.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=88>. Acesso em: 25 ago. 2016.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).