Understanding the social movements countryside and MST: educational project

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p524

Schlagworte:

Educação do Campo, Educação do campo, Emancipação, Paulo Freire, MST

Abstract

ABSTRACT. This article is the final text of the summary of the master's degree result of research conducted at the School of Paulo Freire settlement Antonio Conselheiro in the municipality of Barra do Bugres-MT, locus of this study ethnographic case. The aim of this study was to understand and discuss the education and practices in the field as a possibility of causing emancipation of their subjects through educational practice through the school's educational project. The research approach aims to fundamentally understand, interpret and narrate the emancipation as a viable-original in the rural education project. This research is a qualitative approach of phenomenological nature. In the light of Freire's thought, I realized that the settlers to be guided by the understanding of the history assuming the perspective of the novel - which consists viable in the dialectics of Pedagogy in moving the school keeps alive the thought of Freire in daily activities. In this regard I noted that the MST qualifies Freire's thought to contemporary the struggle of the resistance of the oppressed in many gears that the school promotes. This research entails contribution as a resistance struggle to sharing by this theme and the teachers and students of Paulo Freire school.

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Autor/innen-Biografien

Janaina Santana da Costa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa de Trabalho e Educação -GEPTE/ UFMT, Grupo coordenado pelo Prof. Dr. Edson Caetano. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso na área de concentração Educação Cultura e Sociedade, na linha de pesquisa Movimentos sociais, Política e Educação Popular. O Mestrado desenvolvido no Assentamento da Reforma Agraria, com a Escola do Campo. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Candido Rondon (2000) . Atualmente é Professora Assitente da Universidade Federal do Tocantins, lotada no Curso de Pedagogia no Campus Universitário de Arraias-TO. Coordenou do Programa Institucuinal de Bolsas de Inciação a Docência -PIBID de 2010 a 2012. Pesquisadora em Pedagogia da Produção Associada, Trabalho e Educação; Educação e Movimentos Sociais

Edson Caetano, Universidade Federal de mato Grosso - UFMT

Possui graduação em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso; Instituto de Educação, Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação. Atua no curso de Graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Faz parte do conselho editorial das seguintes publicações: Polis Revista Latinoamericana, Revista Trabalho Necessário, Revista Brasileira de Educação do Campo e Revista de Educação do Vale do Arinos. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia do trabalho e Sociologia da Educação. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (Pesquisador Líder). Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: Produção Associada; Comunidades e Povos Tradicionais; Economia Popular e Solidária; Cultura do Trabalho; Reestruturação Produtiva e Relações Sociais de Gênero.

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Veröffentlicht

2016-12-13

Zitationsvorschlag

Costa, J. S. da, & Caetano, E. (2016). Understanding the social movements countryside and MST: educational project. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 524–549. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p524

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