Perspectives of actors connected to the academic life of students in school transition and adjustment in settlements organized by the MST

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p345

Schlagworte:

Movimentos sociais, Educação do Campo, Transição, Adaptação escolar

Abstract

ABSTRACT. This article was driven by the historical context of rural education and the historic al struggle of farmer’s movements for a rural education, where he investigated the understandings, experiences and expectations of the actors linked to the academic life of students of elementary school in transition and school adjustment. Thus, the aim of this research was to deepen the understanding of the process of transition and adaptation of students from rural schools the MST settlements to urban public schools in the state of Pernambuco. The qualitative and quantitative research and data collection was performed by questionnaires, interviews and school diaries with students, teachers, educators, managers of schools, parents / guardians and leaders of the MST. The collected information for this work allowed to generate basic knowledge to discussions needed for construction projects and maturation of ideas that can meet the singularities of the field of education, and result in actions that can address the issue of transitions and school adaptations. The results showed that the transitions and school adaptations are sustained and that there is, from a possible accommodation, which can even be confused with connivance, the limitations and lack of training for the responsible actors.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Carmelo Souza da Silva, Faculdade Escritor Osman da Costa Lins - FACOL

Professor Titular da Faculdade Escritor Osman Lins - FACOL, Doutor em educação pela Universidad de la Empresa - UDE - Uruguai.

Literaturhinweise

ALVES, Gilberto Luiz (org.). Educação no campo: recortes no tempo e no espaço. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2009 – Coleção educação contemporânea.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Setenta Traduções: Luiz Antero Reto e Augusto Pinheiro, 1998.

BRASIL, Lei Darcy Ribeiro (1996). LDB: Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei 9.394, de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e legislação correlate – 2ed – Brasília: Câmara dos Deputados; Coordenação de publicações, 2001. 102 p – (Série fontes de referência). Legislação, n. 38.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p.

LIRIO, Sérgio. Especial 25 anos depois. Carta Capital. São Paulo, VXV, n. 530, p. 8-15, jan. 2009.

LOBIONDO-WOOD, G.; HABER, J. Pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação crítica e utilização. Rio de Janeiro: Guanabara, Koogan, 2001.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Princípio da educação no MST. São Paulo: Setor de Educação, 1996. Caderno de Educação n⁰8.

MOREIRA, Orlando Rochadel. Políticas públicas e direito á educação. Belo Horizonte: Fórum, 2007.

MORISSAWA, Mitsue. A história da luta pela terra e o MST. São Paulo: Expressão Popular, 2008. 239p. il

NETO. Luiz Bezerra. Aprende e ensina: estudo sobre as práticas educativas do movimento dos trabalhadores rurais. Campinas: São Paulo: Autores associados, 1999 (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer projetos, relatórios, monografias, dissertações e teses. Recife; Edições Bagaço, 2003. 174p.

SILVA, Carmelo Souza da.Gramsci:Uma educação para a formação de uma sociedade alternativa participativa. Revista Conexão Pedagógica. Vitória de Santo Antão, PE: FACOL. V.3, Jan/Jul. 2010. 125 p.

______________________. Escuelas públicas delMovimiento de losTrabajadoresRuralesSin Terra y urbanas: el impacto de latransición y adaptación de losalumnosenenseñanza fundamental, enel Estado de Pernambuco, enlosaños de 2010 y 2011. 2014. 222 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidad De La Empresa – UDE, Montevideo – UY.

VENDRAMINI, Célia Regina. Terra, trabalho e educação: experiências sócio-educativas em assentamentos do MST.Ijeú: editora Unijuí, 2000. 232p. (coleção ciências sociais).

Veröffentlicht

2017-04-24

Zitationsvorschlag

da Silva, C. S. (2017). Perspectives of actors connected to the academic life of students in school transition and adjustment in settlements organized by the MST. Brazilian Journal of Rural Education, 2(1), 345–363. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p345

Ausgabe

Rubrik

Paper