Ecology of Knowledge in Rural Education as epistemological and societal alternative: the SIECS

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p616

Abstract

ABSTRACT. With the theme “Land, Labor and Education”, the Interterritorial Seminary of Rural Education in Semiarid was hold in the city of Juazeiro, Bahia, from 17 to 19 November, 2016, pointing out in its organizing process a pluralist perspective by thinking engagemently the knowledge about Rural Education, with the contribution of a plural group that had different knowledge: Academy, Rural Social Movements, Student Movement and Artists. This paper aimed to describe analytically the SIECS experience, using as methodological instruments the documental research in the electronic event page, the personal notes, the collective moments of evaluation moments and Political Letter of SIECS, showed at the end of the event. Related to ecology of knowledge (Santos, 2010), the event aimed both to home the comprehension that scientific progress in this  knowledge field depends on its dialogue with the traditional knowledge and the Arts and to qualify Rural Education as scientific field with hard knowledge area. The results pointed out the SIECS as contra-hegemonic space to strengthen the struggle by land, education, quality of life for all, constructed in a descolonial perspective where place, time and being are seen in different power relationships.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Maria Elizabeth Souza Gonçalves, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Docente do quadro efetivo da Universidade do Estado da Bahia.Graduada em Comunicação Social pela Universidade do Estado da Bahia (1992) e mestrado em Ciências da Educação pela universidade Internacional (2008); Doutoranda em Epistemologia e História da Ciência pela UNTREF - Buenos Aires. Mestranda em Ecologia Humana e Gestão socioambiental. Professora da Educação Básica. Tem experiência na área de Gestão Educacional, tendo atuado como Gestora de Sistema Municipal de Educação. Sua área de atuação na Docência, Pesquisa e Extensão prioriza a Educação do Campo, Gestão Educacional, Políticas Públicas, Epistemologias do Sul e Ecologia Humana. Integra a equipe docente da Pós Graduação em Educação do Campo do Campus VII da UNEB.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (2008). O Desafio de Construção de Políticas Públicas para a Educação do Campo. In Cadernos Temáticos da Educação do Campo (pp. 47-58). Curitiba, PR: Secretaria de Estado da Educação.

Arroyo, M. G. (2015). Os Movimentos Sociais e a construção de Outros currículos. Educar em Revista, 55, 47-68. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.39832

Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (Orgs.), Educação do Campo: Identidade e Políticas Públicas (pp. 18-25). Caderno 4. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo.

Freire, P. (1967). Educação como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Gramsci, A. (1999). Cadernos de cárcere: Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Jesus, S. M. S. A. (2006). As Múltiplas inteligibilidades na produção dos conhecimentos, práticas sociais e estratégias de inclusão e participação dos movimentos sociais e sindicais do campo. In Molina, M. C. (Org.). Educação do Campo e Pesquisa I – Questões para reflexão (pp. 50-59). Brasília, DF: MDA.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.

Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014, 25 de junho). Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Recuperado de: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html.

Mama, A. (2010). Será ético estudar a África? Considerações preliminares sobre pesquisa acadêmica e liberdade. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul (pp. 603-637). São Paulo, SP: Cortez.

Marx, K., & Engels, F. (1999). Manifesto do Partido Comunista. Petrópolis, RJ: Vozes.

Moldonado-Torres, N. (2010). A topologia do ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul (pp. 396-443). São Paulo, SP: Cortez.

Pessoa, V. M., & Rigotto, R. M. (2015). Ecologia de saberes na tessitura de um pensamento em saúde no sertão: do conhecimento regulação às práticas emancipatórias na estratégia saúde da família. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

Proposta de Emenda à Constituição nº 55, de 2016 – PEC do Teto dos Gastos Públicos. Recuperada de: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/127337.

Quijano, A. (2010). Colonialidade do Poder e classificação social. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul (pp. 84-130). São Paulo, SP: Cortez.

Resolução CNE/CEB n° 01 (2002, 03 de abril). Institui Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&Itemid=30192

Resolução CNE/CEB nº 02 (2008, 28 de abril). Estabelece Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf

Ranieri, N. B. S. (2013). O direito educacional no sistema jurídico brasileiro. In ABMP/Todos pela Educação. (Org.), Justiça pela qualidade na educação (pp. 55-103). São Paulo, SP: Saraiva.

Sá, L. M., & Molina, M. C. (2010). Políticas de Educação Superior no Campo. In Molina, M. C. (Org.), Educação do Campo e Pesquisa II – Questões para reflexão (pp. 74-83). Brasília, DF: MDA/MEC.

Santos, B. S. (2010). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul (pp.71-94). São Paulo, SP: Cortez.

Santos, L. M. (2014). Ecologia de saberes: a experiência do diálogo entre conhecimento científico e conhecimento tradicional na comunidade quilombola de Rocinha. Revista Eletrônica Tempus – Actas de Saúde Coletiva, 8(2), 243-256. DOI: http://dx.doi.org/10.18569/tempus.v8i2.1522

Seminário Interterritorial de Educação do Campo no Semiárido. (2016). [web log post]. Recuperado de: http://www.siecs.com.br/index.php

Triviños, A. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.

Veröffentlicht

2018-07-30

Zitationsvorschlag

Gonçalves, M. E. S. (2018). Ecology of Knowledge in Rural Education as epistemological and societal alternative: the SIECS. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 616–632. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p616

Ausgabe

Rubrik

Paper