The multiseries in Campo de Arraias – TO: memories

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p223

Abstract

ABSTRACT. The research investigates the difficulties faced by educators and learners who experience the reality of the multisite classes in rural schools in the municipality of Arraias-TO. The methodology used was the one proposed by the oral history that consists in the accomplishment of an interview with the subjects involved. In this case, we interviewed teachers and students who live in the context of the multi-series classes in the mentioned municipality. About 1.3 million students study in multisite field classes in Brazil. From the testimony of teachers and students, some aspects are highlighted: lack of specific training for the teacher to work in the multiseriate, an issue that affects the quality of teaching; absence of a curriculum also focused on the reality of the field, and the lack of physical infrastructure. These conditions imply negative results for the education modality in the Rural Education. It is necessary to construct a positive vision of the field, to think of an initial and continuous formation that reverses the negative view that has of the field with policies of formation tuned to the specific social dynamic, where the affirmation of rights to the land, the culture and identity and education.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Jocyleia Santana dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduação em Historia pela Universidade Católica de Goiás (1991), Mestrado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1996) e Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2006).É Avaliadora Institucional e de Curso do MEC/ INEP. Atualmente é professor associado da Fundação Universidade Federal do Tocantins, Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFT/CAPES. É líder do grupo de Pesquisa " História, Historiografia, Fontes de pesquisa em educação"(CNPq/2004). Organizadora de 7 livros na área de Educação.Co(autora) de livros da área de História da Educação. Foi contemplada em dois editais para publicação de livros em 2007: Edital Palmas pra Cultura e Edital do Ministério da Cultura- Lei Rouanet . Faz parte do Conselho Editoral de livros nacionais(Revista Histedbr On Line, Revista OPSIS, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, da Editora da UFT) e internacionais. É filiada a Sociedade Brasileira de História da Educação, faz parte do HISTEDBR da Faculdade de Educação da Unicamp, ANPED e Luso Brasileiro de História da Educação e Anpuh. Membro do CTC e da Editora da UFT. Organizadora do Coloquio História, Memória e Leitura.Comissão organizadora dos Simpósios de Educação da IES. Tem artigos científicos publicados em revistas nacionais e internacionais.Tem experiência e atuação nos temas e na área de Educação, História, Ensino, História Oral, Memória e História da Cultura Escola. Atualmente coordena o Projeto de pesquisa: Filigranas da Memória em desenvolvimento no Programa de Pós-graduação em Educação(PPGE ) supervisionando bolsista de pós-doutoramento pelo Programa Nacional de Pós- Doutorado/CAPES.

Samara Caldas Franco, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduação em Pedagogia pela UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS - UFT (2012), Campus de Arraias. Mestranda em Educação pela UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS, Campus de Palmas. Linhas de pesquisas que atuo são: Educação do Campo e Formação de Professores,Políticas Públicas, Educação do Campo e Pedagogia da Alternância. Atualmente Professora Substituta do curso de Licenciatura em Educação do Campo ? Artes Visuais e Música da Universidade Federal do Tocantins - Campus de Arraias.

Literaturhinweise

Alberti, V. (2004). Manual de História Oral. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV.

Amiguinho, A. (2007). A escola e o futuro do mundo rural. Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Andrade, B. T. (2014). Entrevista concedida a Samara Caldas Franco. Arraias-TO.

Antunes-Rocha, M. I., & Hage, S. M. (Orgs.). (2010). Escola de Direito: Reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores(as) de campo. Cad. Cedes, 27(72). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004

Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.

Barros, O. F. et al. (2010). Retratos de realidades das escolas do campo: multissérie, precarização, diversidade e perspectivas. In Antunes-Rocha, M. I., Hage, S. M. (Orgs.). Escolas de Direito: Reinventando a escola multisseriada (pp. 25-33). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Brasil. (2004). Manual de Operações do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília, DF: MDA/INCRA.

Brasil. (2014). Resolução do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão – CONSEPE, n.º 05/2014. Dispõe sobre a aprovação do Projeto Pedagógico do Curso (PPC) de Licenciatura em Educação do Campo (Campus de Arraias). Palmas, TO: UFT. Recuperado de: http://download.uft.edu.br/?d=2b2b330c-2a4c-4065-93d3-dc1e7975728d:05-2014%20-

Brasil. (2017). Curso de Aperfeiçoamento Escola da Terra. Palmas, TO: UFT. Recuperado de: https://docs.uft.edu.br/share/s/szhYPpW_TSC7Sx6l3E9x9g

Carrara, J. (2012). UFT terá licenciatura em Educação no Campo. Recuperado de: http://ww2.uft.edu.br/ultimas-noticias/10324-2012-12-uft-tera-licenciatura-em-educacao-do-campo

Fernandes, B. M. (2004). Diretrizes de uma Caminhada. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 113-146). Petrópolis, RJ: Vozes.

Gonsaga, E. A. (2009). Pedagogia da Terra – o curso de licenciatura em educação do campo em Minas Gerais. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

Hage, S. M. (2004). Educação do Campo na Amazônia: retratos da realidade das escolas multisseriadas no Pará. In Reunião GPT Educação do Campo. Brasília, DF.

Hage, S. M. (2005). GEPERUAZ: aspectos significativos de sua criação, identidade e abrangência. In Hage, S. M. (Org.). Educação do campo na Amazônia: Retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará (pp. 22-30). Belém, PA: M. M. Lima Ltda.

Hage, S. M. (2010). Escolas multiseriadas. In Oliveira, D. A., Duarte, A. M. C., & Vieira, L. M. F. (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte, MG: UFMG/Faculdade de Educação, CDROM.

Marinho, E. R. (2008). Um olhar sobre a educação rural brasileira. Brasília, DF: Universa.

Menezes, E. T., & Santos, T. H. (2002). “Classes multisseriadas” (verbete). Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo, SP: Midiamix Editora. Recuperado de: www.educabrasil.com.br/dicionario

Moraes, E. et al. (2010). Transgredindo o paradigma (multis)seriado nas escolas do campo. In Antunes-Rocha, M. I., Hage, S. M. (Orgs.). Escolas de Direito: Reinventando a escola multisseriada (pp. 399-415). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Morin, E. (2001). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flavia Nascimento. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.

Moura, T. V., & Santos, F. J. S. (2012). A pedagogia das classes multisseriadas: um olhar sobre a prática pedagógica dos/as professores/as da roça do município de Amargosa-BA. In Souza, E. C. (Org.). Educação e Ruralidades: memórias e narrativas (auto) biográficas. (pp. 265-293). Salvador, BA: EDUFBA.

Pinho, A. S. T. (2004). A heterogeneidade fundante das classes multisseriadas do meio rural: entre a persistência do passado e as imposições do presente. (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado da Bahia, Salvador.

Piza, F., & Sena, L. B. (2001). PMG 3 – Escola Ativa. Salto para o Futuro. Recuperado de: www.tvebrasil.com.br/saltoparaofuturo/boletim2001

Rocha, T. C. S. (2014). Entrevista concedida a Samara Caldas Franco. Arraias-TO.

Santos, M. A. R. (2014). Entrevista concedida a Samara Caldas Franco. Arraias-TO.

Santos, J. S., & Azevedo, S. (2017). Vozes docentes no Pafor Tocantino. In Auler, I., & Pinho, M. J. (Orgs.). Perspectivas da formação docente: o programa Pafor em foco (pp. 283-300). Palmas, TO: EdUFT.

Sousa, R. C. (2015). Multisseriação e profissão docente: condições de trabalho docente de professoras do Território de Identidade do Baixo Sul. (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado da Bahia, Salvador.

Souza, E. C., & Santos, F. J. S. (2014). Educação rural e multisseriação: rompendo silêncios e indicando horizontes. In Silva, M. A., & Cunha, C. (Orgs.). Educação básica: políticas, avanços e pendências (pp. 315-345). Campinas, SP: Autores Associados.

Souza, J. H. M. (2014). Entrevista concedida a Samara Caldas Franco. Arraias-TO.

Silveira, A. G. (2014) Entrevista concedida a Samara Caldas Franco. Arraias-TO.

Veröffentlicht

2018-04-03

Zitationsvorschlag

dos Santos, J. S., & Franco, S. C. (2018). The multiseries in Campo de Arraias – TO: memories. Brazilian Journal of Rural Education, 3(1), 223–244. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p223

Ausgabe

Rubrik

Paper