The construction of the analytical category “Rural” in Brazil - Possibilities for Rural Education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p811

Abstract

ABSTRACT. The text that follows approaches the construction of the analytical category "Rural" in the Brazilian national context. Rather than forging such a categorization, both the influence of Pedagogical Ruralism in the elaboration and implementation of a given project, research on the peasant context, projected the image of the Field and its Subjects in order to accommodate or not groups that construct the rural areas. Through the bibliographic research and Content Analysis (Franco, 2005), we conducted a search of the field from researches in the period between 60 and 90. We aim to understand this process of elaboration of the Field as a category of Education, questions about the conceptual element. It´s consider the contribution of this exercise, above all, to understand this process along with its repercussions to the studies and practices experienced in the Field Education field. The outstanding approaches, primordial contributions, located in their time, point to the various relations with agriculture and its constitution. However, they do not show the possibility of other activities and other peculiarities that are not directly linked to the category "work" present in the Rural. The test allows the opening of new approaches, inviting the reinvention of the analytical category "Rural".

Keywords: Field, Research Category, Field Education.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

Andrade, M. C. (2009). As tentativas de organização das massas rurais - as Ligas Camponesas e a sindicalização dos trabalhadores do campo (1963). In Welch, C. A. et al. (Orgs). Camponeses brasileiros: leituras e interpretações clássicas (pp.73-85). São Paulo, SP: Editora UNESP; Brasília, DF: Núcleo de Estudos Agrários e Desenvolvimento Rural.

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2009). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Baer, W. (1995). A economia brasileira. São Paulo, SP: Editora Nobel.

Franco, B. Análise de conteúdo. (2005). Brasília, DF: Líber Livro.

Gonçalves, C. W. P. (2004). Geografia da riqueza, fome e meio ambiente: pequena contribuição crítica ao atual modelo agrário/agrícola de uso dos recursos naturais. Revista Internacional Interdisciplinar Interthesis PPGICH UFSC. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/%x

Neves, D. P. (2009). Constituição e Reprodução do campesinato no Brasil: legado dos cientistas sociais. In Neves, D. P. (Org.) Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil: formas dirigidas de constituição do campesinato (pp. 303-325). São Paulo, SP: Editora UNESP; Brasília, DF: Núcleo de Estudos Agrários e Desenvolvimento Rural.

Oliveira, F. (1989). A economia da dependência imperfeita. Rio de Janeiro, RJ: Editora Grall.

Pereira, L. C. B. (1986). Lucro, Acumulação e Crise. São Paulo, SP: Editora Brasiliense.

Pereira de Queiroz, M. I. (2009). Uma categoria rural esquecida (1963). In Welch, C. A. et al. (Org.). Camponeses brasileiros: leituras e interpretações clássicas. São Paulo, SP: Editora UNESP; Brasília, DF: Núcleo de Estudos Agrários e Desenvolvimento Rural.

Pires, A. M. (2012). Educação do campo como direito humano. São Paulo, SP: Cortez.

Prado, A. (1995). Ruralismo pedagógico no Brasil do Estado Novo. Estudos Sociedade e Agricultura, 5-27. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/brasil/cpda/estudos/quatro/adonia4.html

Toledo, C. N. (2004). 1964: O golpe contra as reformas e a democracia. Revista Brasileira de História, 24(47). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-01882004000100002

Woortmann, K. (1990). “Com parente não se neguceia”: o camponês como ordem moral. Anuário Antropológico, 87, Brasília: UNB.

Veröffentlicht

2017-11-17

Zitationsvorschlag

Claro, L. C., & Pereira, V. A. (2017). The construction of the analytical category “Rural” in Brazil - Possibilities for Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 2(2), 811–829. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p811

Ausgabe

Rubrik

Essays