Study supervised in Natural Sciences in a Rural School: reflection of pedagogical practices in the initial training of teachers of the Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e4132Abstract
ABSTRACT. In this article we present a critical-reflexive analysis developed from the activities developed in the Supervised Internship in Rural Education in the area of knowledge of Natural Sciences, carried out during the V semester of the Degree in Rural Education with Qualification in Natural Sciences of the Federal University of the Recôncavo of Bahia (UFRB). The internship was developed in the 2016 school year, in the Nature Sciences curriculum component, in a 7th grade class in the final series of Elementary School, in a rural public school in a rural community located in a municipality in the interior of the state from Bahia. Thus, the objective of this article was to report on the experience of supervised internship development as a way of discussing the importance of the internship in the initial formation of the Rural Science Teacher of Nature. The experiences developed involved individualized learning and training opportunities. These activities took place from participant observations, elaboration of work plan, and pedagogical preparation for the didactic interferences. The article presents descriptions of the actions taken at the school, as well as reflections on the methodologies and practices used in the classroom. In this way, we conclude that the internship provides the necessary subsidies and knowledge to the teaching practice, because this is a central part of our training process, which is the artifice that allows us to interact more closely with daily life and school experiences, especially when dealing with Rural Education.
Downloads
Literaturhinweise
Aragão, R. F., & Silva, N. M. (2012). A Observação como Prática Pedagógica no Ensino de Geografia. Fortaleza: Geosaberes.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes.
Caldart, R. S. (2016). Escolas do Campo e Agroecologia: uma agenda de trabalho com a vida e pela a vida. Porto Alegre.
Caldart, R. S. (2009). Educação do Campo: Notas para uma Análise de Percurso. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/tes/v7n1/03.pdf.
Caldart, R. S. (2002). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J. (Org.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. (4). Brasília: Art. Nacional Por Uma Educação do Campo.
Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 25-36). Petropólis: Vozes.
Freire, P. (2005). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, M. (2004). O olhar do observador. Recuperado de: http://anamariacoord.blogspot.com.br/2004/06/o-olhar-do-observador.html 2004.
Freire, P., & Freire, M. (1992). Observação, Registro, Reflexão: Instrumento Metodológico. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico.
Freitas, L. C. (1995). Crítica da organização do trabalho pedagógica e da didática. Campinas, SP: Papirus.
França, D. S. (2009). Formação do pedagogo: a orientação dos estágios de ensino pelo professor da escola básica. In IX Congresso Nacional de Educação – EDICERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 26 a 29 de outubro de 2009.
Flecha R. (2017). Comunidade de Aprendizagem. Recuperado de: http://www.comunidadedeaprendizagem.com. Acesso em: 03 de agosto de 2017.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Lima, M. S. L. (2012). Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro.
Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Pimenta, S. G. (2005). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2004). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
Pires, A. M. M. (2009). A educação do campo como direito a uma escola pública de qualidade – SEDUC-PE. Recuperado de: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2009/38.pdf.
Resolução nº 017/2016 do curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Ciências da Natureza e Matemática da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB. (2016). Recuperado de: https://ufrb.edu.br/soc/components/com_chronoforms5/chronoforms/uploads/documento/20161005154443_017_2016_conac.PDF.
Seta, A., Garcia, C., & Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Recuperado de: http://www.comunidadedeaprendizagem.com/aprendizagem-dialogica.
Silva, S. A. P. S. (2005) Estágios Curriculares na Formação de Professores de Educação Física: o Ideal, o Real e o Possível. Revista Digital, 10(82), 3-5.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).