Study supervised in Natural Sciences in a Rural School: reflection of pedagogical practices in the initial training of teachers of the Rural Education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e4132

Résumé

ABSTRACT. In this article we present a critical-reflexive analysis developed from the activities developed in the Supervised Internship in Rural Education in the area of ​​knowledge of Natural Sciences, carried out during the V semester of the Degree in Rural Education with Qualification in Natural Sciences of the Federal University of the Recôncavo of Bahia (UFRB). The internship was developed in the 2016 school year, in the Nature Sciences curriculum component, in a 7th grade class in the final series of Elementary School, in a rural public school in a rural community located in a municipality in the interior of the state from Bahia. Thus, the objective of this article was to report on the experience of supervised internship development as a way of discussing the importance of the internship in the initial formation of the Rural Science Teacher of Nature. The experiences developed involved individualized learning and training opportunities. These activities took place from participant observations, elaboration of work plan, and pedagogical preparation for the didactic interferences. The article presents descriptions of the actions taken at the school, as well as reflections on the methodologies and practices used in the classroom. In this way, we conclude that the internship provides the necessary subsidies and knowledge to the teaching practice, because this is a central part of our training process, which is the artifice that allows us to interact more closely with daily life and school experiences, especially when dealing with Rural Education.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Andiara dos Santos Araújo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Pesquisadora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB.

Klayton Santana Porto, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Licenciado em Física pela UESB (2008), licenciado em Matemática pela FTC (2010), especialista em Educação Inclusiva e Especial pela FINOM (2009), especialista em Mídias na Educação pela UESB (2012), especialista em Matemática Financeira e Estatística pela UCAM (2016), doutor (2018) e mestre (2014) em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA/UEFS. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Participa de projetos de pesquisa que envolvem investigação em ensino-aprendizagem de conteúdos de Ciências, Física e Matemática com ênfase no desenvolvimento de metodologias qualitativas e quantitativas de avaliação da aprendizagem, no uso da Argumentação e no uso de TIC no contexto educacional e na formação inicial e continuada de professores de Ciências da Natureza, Física e Matemática. Tem experiência na área de Física, Matemática, Estatística, Educação do Campo, Educação Inclusiva e Especial, com ênfase no ensino de Ciências e de Matemática.

Références

Aragão, R. F., & Silva, N. M. (2012). A Observação como Prática Pedagógica no Ensino de Geografia. Fortaleza: Geosaberes.

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes.

Caldart, R. S. (2016). Escolas do Campo e Agroecologia: uma agenda de trabalho com a vida e pela a vida. Porto Alegre.

Caldart, R. S. (2009). Educação do Campo: Notas para uma Análise de Percurso. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/tes/v7n1/03.pdf.

Caldart, R. S. (2002). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J. (Org.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. (4). Brasília: Art. Nacional Por Uma Educação do Campo.

Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 25-36). Petropólis: Vozes.

Freire, P. (2005). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, M. (2004). O olhar do observador. Recuperado de: http://anamariacoord.blogspot.com.br/2004/06/o-olhar-do-observador.html 2004.

Freire, P., & Freire, M. (1992). Observação, Registro, Reflexão: Instrumento Metodológico. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico.

Freitas, L. C. (1995). Crítica da organização do trabalho pedagógica e da didática. Campinas, SP: Papirus.

França, D. S. (2009). Formação do pedagogo: a orientação dos estágios de ensino pelo professor da escola básica. In IX Congresso Nacional de Educação – EDICERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 26 a 29 de outubro de 2009.

Flecha R. (2017). Comunidade de Aprendizagem. Recuperado de: http://www.comunidadedeaprendizagem.com. Acesso em: 03 de agosto de 2017.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Lima, M. S. L. (2012). Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro.

Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.

Pimenta, S. G. (2005). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez.

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2004). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

Pires, A. M. M. (2009). A educação do campo como direito a uma escola pública de qualidade – SEDUC-PE. Recuperado de: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2009/38.pdf.

Resolução nº 017/2016 do curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Ciências da Natureza e Matemática da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB. (2016). Recuperado de: https://ufrb.edu.br/soc/components/com_chronoforms5/chronoforms/uploads/documento/20161005154443_017_2016_conac.PDF.

Seta, A., Garcia, C., & Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Recuperado de: http://www.comunidadedeaprendizagem.com/aprendizagem-dialogica.

Silva, S. A. P. S. (2005) Estágios Curriculares na Formação de Professores de Educação Física: o Ideal, o Real e o Possível. Revista Digital, 10(82), 3-5.

Publié-e

2019-01-28

Comment citer

dos Santos Araújo, A., & Porto, K. S. (2019). Study supervised in Natural Sciences in a Rural School: reflection of pedagogical practices in the initial training of teachers of the Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e4132. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e4132