Policy of expansion of Undergraduate Course in Rural Education: Challenges for the implementation of the National Program of Education of the countryside in the Federal University of Mato Grosso do Sul

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p633

Abstract

ABSTRACT. This text seeks to analyze the process of implementation of the Undergraduate Course in Rural Education of the Federal University of Mato Grosso do Sul, in order to understand the slowness of the Brazilian State in the execution of the management of educational policies. In order to do so, one takes into account the reciprocal articulations between state, education and rural education, in the Marxian perspective. Our analysis presupposes the totality of relationships between men, which allows us to reintegrate into this totality the material basis and political basis of the world of men. The policy of training teachers in the countryside is an action of the State that seeks to soften the pressures and demands presented by social movements linked to the struggle for agrarian reform. The expansion of the bachelor's degree focuses on the neoliberal policies that reduce the funds destined to the expansion of the courses, which directly affects the autonomy of the universities and the ideological factors arising from the pedagogical characteristics of the course, which has in the class struggle its main point is another obstacle to the expansion of LEDUCAMPO.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Jorge Luis D'Ávila, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Educação - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. UFMS 2014. Mestre em Educação - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS. 2010. Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS 1997 Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - LEDUCAMPO - CCHS.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (2012). Formação de Educadores do Campo. In Caldart, R. S. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 359-367). Rio de Janeiro, RJ, São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Brasil (2002). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Resolução CNE/CEB n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui as diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 de abril de 2002. Seção 1.

Brasil (2012). Diário Oficial. 05-09-2012. Recuperado de:

https://www.jusbrasil.com.br/diarios/DOU/2012/09/05/Secao-.1.

Brasil (2012). Edital de Seleção nº 02/2012- SESU/SETEC/SECADI/MEC de 2012. SESU/SETEC/SECADI/MEC. Chamada Pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1156 9-minutaeditais-selecao-ifesifets-03092012&category_slug=setembro-2012- pdf&Itemid=30192.

Cavalcante, L. (2010). Das políticas ao cotidiano: entraves e possibilidades para a educação do campo alcançar as escolas do rural. Ensaio, 18(68), 549-564.

Engels, F. (1982). A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Fonec. (2012). Notas para análise do momento atual da educação do campo. In Seminário Nacional. Brasília, DF.

Frigotto, G. (2010). Os circuitos da história e balanço da Educação no Brasil na primeira década do século XXI. In Conferência de Abertura da XXXIII Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPED). Caxambu.

Frigotto, G. (2011). Prefácio. In Figuereido, E. (Org.). Ações afirmativas na Educação Superior: políticas de inclusão ou exclusão? (pp. 17-24). Bahia: UEFS Editora.

INEP. (2012). Educacenso. Brasília, DF.

IBGE. (2012). Estados. Censo.

Leite, S. P., & Medeiros, L. S. (2012). Agronegócio. In Caldart, R. S. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 81-87). Rio de Janeiro, RJ, São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Marx, K. (2010). Glosas Críticas Marginais ao artigo “O rei da Prússia e a reforma social. De um prussiano”. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Marx, K. (2005). Crítica à filosofia de direito de Hegel. São Paulo, SP: Editora Boitempo.

Mészáros, I. (2004). Educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo.

Molina, M. C. (2015). Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, 55, 145-166. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.39849

Molina, M. C., & Sá, L. M. (2011). A Licenciatura em Educação do Campo da Universidade de Brasília: Estratégias Político Pedagógicas na formação de educadores do campo. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências piloto (pp. 35-64). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Nawroski A. (2012). Aproximações a Pedagogia da Alternância com a Escola Nova. In Anais IX ANPED Sul 2012. Recuperado de: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/view/3321/80.

Palumbo, D. J. (1994). Public Policy in America – government in Action. Brace Company 1994.

Thomaz Jr. A. (2001). Desenho societal dos sem terra no Brasil (uma contribuição à “leitura” geográfica do trabalho). Revista Abra, 28(25), 773-794. Recuperado de: http://www2.prudente.unesp.br/ceget/pegada/.

UFMS. (2014). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Campo Grande, MS.

UFMS. (2017). Missão da UFMS. Recuperado de: https://cpcs.ufms.br/institucional/missao-evisao-da-ufms/

UFRB. (2013). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilidades em ciências da natureza e matemática. Recuperado de: http://docplayer.com.br/8619124-Projeto-pedagogico-do-curso-de-licenciatura-emeducacao-do-campo-com-habilitacoes-em-ciencias-da-natureza-e-matematica.html

Veröffentlicht

2018-08-30

Zitationsvorschlag

D’Ávila, J. L. (2018). Policy of expansion of Undergraduate Course in Rural Education: Challenges for the implementation of the National Program of Education of the countryside in the Federal University of Mato Grosso do Sul. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 633–648. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p633

Ausgabe

Rubrik

Paper