Pedagogy of Alternation in CEFFA in Ji-Paraná/Rondônia: The emphasis on the identity that produces differences

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p549

Abstract

ABSTRACT. This paper has stemmed from a research aiming to identify and analyze the way that identities/differences of young rural people have been produced and negotiated in the educational setting of the Family Center for Education in Alternation (CEFFA) in Ji-Paraná, Rondônia, grounded on Education in Alternation. The study was supported by the theoretical field of post-structuralist Cultural Studies, particularly on authors that regard identities as contingent and marked by difference. Furthermore, the ideas of some theorists of Rural Education were articulated with Cultural Studies. Interview with students and monitors, observation of them and their interrelation with the other subjects and their academic environment, as well as analysis of curricular documents of Pedagogy of Alternation, were used as methodological procedures. The study showed that the identities produced in the educational setting of CEFFA have been destabilized by differences, intertwined with a number of cultural practices and, hence, they are discontinuous, decentered, fragmented, and relational.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Alberto Dias Valadão, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor da Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR - Campus de Ji-Paraná - DCHS. Mestre em Psicologia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Doutor em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB, Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação. Dezessete anos de experiência com a Pedagogia da Alternância em Rondônia, como Monitor, Coordenador Pedagógico e Diretor do CEFFAs de Ji-Paraná. Desenvolve Projetos de Pesquisa e Extensão em Psicologia com ênfase no processo de formação docente. Orienta trabalhos e desenvolve Projetos de Pesquisa e Extensão em Educação do Campo. Coordena a Linha de Pesquisa Educação e Movimentos Sociais do Campo vinculada ao Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA).

José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco - UDCB

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). Professor da Universidade Católica Dom Bosco no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. É orientador de mestrado e Doutorado em Educação e Psicologia. Bolsista Produtividade - CNPq.

Literaturhinweise

AIMFR. (2010). IX Congresso Mundial dos Movimentos de Formação Rural. AIMFR. Peru: Anais.

Baptista, M. M. (2009). Estudos Culturais. O que e o como da investigação. Carnets, Cultures Littéraires: Nouvelles performances et développement, nº spécial, automne / hiver, 451-461. DOI: 10.4000/carnets.4382.

Brasil. (2012). Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA). MDA leva políticas para fortalecer a agricultura familiar em Rondônia. Recuperado de: http://www.brasil.gov.br/economia-e-emprego/2012/03/mda-leva-politicas-para-fortalecer-a-agricultura-familiar-em-rondonia.

Canclini, N. G. (2009). Diferentes, desiguais e desconectados. Trad. L. S. Henriques. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ.

Corazza, S. M., & Silva, T. T., (2003). Manifesto por um pensamento da diferença em educação. In Corazza, S. M., & Silva, T. T. (Orgs.). Composições (pp. 9-17). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Costa, M. V. (2005). Velhos temas, novos problemas – a arte de perguntar em tempos modernos. In Costa, M. V. & Bujes, M. I. E. (Orgs.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras (pp. 199-213). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Efa-Itapirema de Ji-Paraná. (2014a). Projeto Político Pedagógico.

Efa-Itapirema de Ji-Paraná. (2014b). Plano de Curso.

Escosteguy, A. C. D. (2010). Cartografias dos Estudos Culturais. Uma versão Latinoamericana. Ed. On-line ampliada. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Green, J. L., Dixon, C. N., & Zaharlick, A. (2005). A pesquisa etnográfica como uma lógica de investigação. (A. S. Rodrigues Júnior e M. L. Castanheira, Trad.). Rev. Técnica. Marco Bagno. Revista Educação em Revista, 42, 13-79.

Geertz, C. (2008). A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, RJ: LTC.

Gimonet, J. C. (2007). Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, RJ: Vozes. (Col. AIDEFA).

Hall, S. (1997). A centralidade da cultura. Educação & Realidade, 22(2), 1-12. Recuperado de: http://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361.

Hall, S. (2005). Raça, cultura e comunicações: olhando para trás e para frente dos Estudos

Culturais. (H. Hughes. Trad.). Rev. Técnica. Iara AunKhoury. Revista Puc. 3, 1-11. Recuperado de: http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/2308.

Hall, S. (2011). A identidade cultural na pós-modernidade. (T. T. Silva, & G. L. Louro, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Hall, S. (2012). Quem precisa de identidade? In Silva, T. T. (Org.) Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais (pp. 103-130). Petrópolis, RJ: Vozes.

Hall, S. (2013). Estudos Culturais: dois paradigmas. In Sovik, L. (Org.). Da diáspora. Identidades e mediações culturais (pp. 143-175). (A. G., Resende et. al, Trad.). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.

Hall, S. (2016). Cultura e representação. Org. e Rev. Técnica Arthur Ituassu. (D. Miranda & W. Oliveira, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Ed. PUC-Rio: Apicuri.

Klein, C., & Damico, J. (2012). O uso da etnografia pós-moderna para a investigação de políticas públicas de inclusão social. In Meyer, D. E., & Paraíso, M. A. (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação (pp. 63-85). Belo Horizonte, MG: Mazza Edições. (Coleção Pensar a Educação Pensar o Brasil).

Lyotard, J-F. (1998). O pós-moderno. (R. C. Barbosa. Trad.). Rio de

Janeiro, RJ: José Olympio Editora.

Meyer, D. E., & Soares, R. F. (2005). Modos de ver e de se movimentar pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em Educação: o que podemos aprender com – e a partir de – um filme. In Costa, M. V. & Bujes, M. I. E. (Orgs.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras (pp. 23-44). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Moreira, A. F. B. (2011). Currículo e Estudos Culturais: tensões e desafios em

torno das identidades. In Silveira, R. M. H. (Org.). Cultura, poder e educação.

Um debate sobre Estudos Culturais em educação (pp. 123-143). Canoas, RJ: Ed. ULBRA.

Nelson, C., Treichler, P. A., & Grossberg, L. (2013). Estudos Culturais: uma

introdução. In Silva, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Uma

introdução aos Estudos Culturais em educação. (pp.7-37). Petrópolis, RJ: Vozes. (Coleção Estudos Culturais em Educação).

Nosella, P. (2014). Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória, ES: EDUFES. (Coleção Educação do Campo. Diálogos Interculturais).

Schulman, N. (2010). O Centre for Contemporary Cultural Studies da Universidade de Birmingham: uma história intelectual. In Silva, T. T. (Org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? (pp. 167-224). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Silva, L. H. (2003). As experiências de formação de jovens do campo. Alternância ou Alternâncias? Viçosa, MG: UFV.

Silva, T. T. (2003). Documentos de identidade. Uma introdução às teorias do

currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Silva, T. T. (2010). O currículo como fetiche. A poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Silva, T. T. (2012). A produção social da identidade e da diferença. In Silva, T. T. (Org.). Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais (pp. 73-102). Petrópolis, RJ: Vozes.

Simon, R. J. (2013). A pedagogia como uma tecnologia cultural. In Silva, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação (pp. 61-82). Petrópolis, RJ: Vozes. (Coleção Estudos Culturais em Educação).

Skliar, C. (2014). Desobedecer a linguagem. Educar. (G. Lessa, Trad.). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora. (Coleção Educação: Experiência e Sentido. Coord. J. Larrosa, W. Kohan).

Woodward, K. (2012). Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In Silva, T. T. (Org.) Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais (pp. 7-72). Petrópolis, RJ: Vozes.

Veröffentlicht

2018-07-27

Zitationsvorschlag

Valadão, A. D., & Backes, J. L. (2018). Pedagogy of Alternation in CEFFA in Ji-Paraná/Rondônia: The emphasis on the identity that produces differences. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 549–577. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p549

Ausgabe

Rubrik

Paper