Pedagogy of Alternation in CEFFA in Ji-Paraná/Rondônia: The emphasis on the identity that produces differences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p549

Abstract

ABSTRACT. This paper has stemmed from a research aiming to identify and analyze the way that identities/differences of young rural people have been produced and negotiated in the educational setting of the Family Center for Education in Alternation (CEFFA) in Ji-Paraná, Rondônia, grounded on Education in Alternation. The study was supported by the theoretical field of post-structuralist Cultural Studies, particularly on authors that regard identities as contingent and marked by difference. Furthermore, the ideas of some theorists of Rural Education were articulated with Cultural Studies. Interview with students and monitors, observation of them and their interrelation with the other subjects and their academic environment, as well as analysis of curricular documents of Pedagogy of Alternation, were used as methodological procedures. The study showed that the identities produced in the educational setting of CEFFA have been destabilized by differences, intertwined with a number of cultural practices and, hence, they are discontinuous, decentered, fragmented, and relational.

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Author Biographies

Alberto Dias Valadão, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor da Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR - Campus de Ji-Paraná - DCHS. Mestre em Psicologia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Doutor em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB, Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação. Dezessete anos de experiência com a Pedagogia da Alternância em Rondônia, como Monitor, Coordenador Pedagógico e Diretor do CEFFAs de Ji-Paraná. Desenvolve Projetos de Pesquisa e Extensão em Psicologia com ênfase no processo de formação docente. Orienta trabalhos e desenvolve Projetos de Pesquisa e Extensão em Educação do Campo. Coordena a Linha de Pesquisa Educação e Movimentos Sociais do Campo vinculada ao Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA).

José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco - UDCB

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). Professor da Universidade Católica Dom Bosco no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. É orientador de mestrado e Doutorado em Educação e Psicologia. Bolsista Produtividade - CNPq.

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Published

2018-07-27

How to Cite

Valadão, A. D., & Backes, J. L. (2018). Pedagogy of Alternation in CEFFA in Ji-Paraná/Rondônia: The emphasis on the identity that produces differences. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 549–577. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p549

Issue

Section

Articles