Base of professionality of teaching work in Rural Education

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p810

Abstract

ABSTRACT. The article has as object of study the professional teaching base of the educators of the countryside and does it by the perspective of historical-dialectical materialism. Its objective is on the constitution of the teaching profession of educators of the field from their teaching functions in the Rural Education. His research question is: By what fundamentals and educational practices is the professional development of educators of the field developed in the multiseriate? This study has a bibliographic character and was developed in view of the dimensioning of the teaching work in the multiseries, concomitantly with the demands of human formation in the field. As part of the conclusive findings, this study reflects on the need for curricular (re) organization in light of the objective conditions of living and producing in the countryside, through social organization and the promotion of production systems. What, in rural schools, would refer to community planning for actions to demand or reorient public management models aimed at combating the social vulnerability of rural areas and overcoming situations of social exclusion, having as one of the contributions of this professionalism of the school educator and in the countryside.

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Autor/innen-Biografien

Wiama de Jesus Freitas Lopes, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

É docente da Universidade Federal de Campina Grande, do Centro de Formação de Professores - CFP, Campus Cajazeiras, atuando com as disciplinas vinculadas à Gestão Educacional. Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (1999), Mestrado em Educação, na Linha de Currículo e Formação de Professores pela Universidade Federal do Pará e Doutorado em Educação, na Linha de Formação de Professores, pela Universidade Federal de São Carlos. É um dos líderes do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ética e Políticas de Planejamento e Gestão Educacional, do CFP/UFCG e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo na Amazônia Paraense - GEPERUAZ, vinculado ao Instituto de Ciências da Educação da UFPA. Desenvolveu coordenação pedagógica no projeto PDE-Escola, do Ministério da Educação e tem experiência em EaD, junto à UFSCar Virtual, no curso de Pedagogia. Atua principalmente nos seguintes temas: gestão escolar, educação do campo, formação de professores e trabalho docente em turmas multisseriadas, currículo e políticas educacionais. Desenvolveu estágio científico avançado em âmbito de doutoramento, no Departamento de Desenvolvimento Curricular, da Universidade do Minho, em Braga - Portugal, sob a Co-Orientação do Prof. Dr. José Augusto Brito Pacheco.

Emanuela Alves da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Mestranda do Programa Pós- graduação em Educação na Linha de pesquisa "Educação, Política e Práxis Educativas" da UFRN. Bolsista do CNPq. Especialista em Psicologia da Saúde e Hospitalar pela UFRN. Especialista em Metodologia do Ensino pela Faculdade São Francisco da Paraíba. Graduada em Psicologia pela Faculdade Santa Maria de Cajazeiras-PB. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Coordenadora Pedagógica da Secretaria Municipal de Educação de São Vicente-RN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional e Assessoramento Pedagógico. Atuou como coordenadora do PAR- Plano de Ações Articuladas da SME- São Vicente-RN.

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Veröffentlicht

2018-09-12

Zitationsvorschlag

Lopes, W. de J. F., & Silva, E. A. da. (2018). Base of professionality of teaching work in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 3(3), 810–833. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p810

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