Schools with multi-graded classes in the municipality of Santa Maria de Jetibá-ES: memories on photographic mediation

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p911

Abstract

ABSTRACT. This study aims to understand the processes of formation of multi-graded schools and the directions that they are given by the communities in the country side. The search in photo collections of former teachers and families of these communities, the memories of the subjects that make local history (Halbwachs, 2006; Le Goff, 1992; Pollak, 1989, 1992).  They revisit the field imagery production and deepen the analysis of photography as a historical source. At the same time, searching the materiality of the photographs, as mediation (Ciavatta, 2002, 2008, 2009), the particularities of the subjects in context, to produce the story. With this consideration, it is proposed to place the debate beyond the misconception that multi-graded schools are delayed or spaces of "anomaly" in the educational system. But on the other hand, they are living spaces of production of life, dialogue with cultures and knowledge of family farmers in the countryside.

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Autor/innen-Biografien

Juber Helena Baldotto Delboni, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Letras de Colatina (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo na Linha de Pesquisa Educação e Linguagens (2016). É doutoranda em Educação, na Linha pesquisa Educação e Linguagens-UFES e integra o grupo de pesquisa Imagens, Tecnologias e Infâncias (PPGE-UFES). Atua como pedagoga da rede municipal de ensino de Santa maria de Jetibá.

Gerda Margit Schütz Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui licenciatura plena em Educação Artística pela Federação dos Estabelecimentos de Ensino Superior em Novo Hamburgo (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1996), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2002) e pós-doutorado na Universidade de Siegen-Alemanha. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo e líder do Grupo de Pesquisa Imagens, Tecnologias e Infâncias (PPGE-UFES).

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Veröffentlicht

2018-11-15

Zitationsvorschlag

Delboni, J. H. B., & Foerste, G. M. S. (2018). Schools with multi-graded classes in the municipality of Santa Maria de Jetibá-ES: memories on photographic mediation. Brazilian Journal of Rural Education, 3(3), 911–936. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p911

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