The Pedagogy of Alternation in degree in Rural Education: look at academic productions

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5541

Abstract

ABSTRACT. This article had as objective to investigate how has been discussed the Pedagogy of Alternation in the Degree in Rural Education, in the academic productions. To this end, a bibliographic study was carried out on the history of the Undergraduate Courses in Countryside Education and Pedagogy of Alternation, and later the mapping of academic productions in the Thesis and Dissertation Bank of the Coordination for the Higher Level (CAPES). The methodological resource used was the Discursive Textual Analysis (DTA), organized into three components: unitarization, categorization and metatext. The analyzes allowed to identify how has been discussed the Alternating Regime, in the initial formations in Countryside Education, according to the academic productions analyzed.

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Autor/innen-Biografien

Tamine Santos Saul, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas (IFFAR, 2014), Especialista em Educação do Campo e Agroecologia (IFFRAR, 2017). Professora de Ciências na Rede Marista de ensino, e, estudante de pós-graduação/mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2018, UFSM). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo, e do Grupo de Pesquisa: Ética, Epistemologia e Formação de Professores.

Ricardo Antonio Rodrigues, Instituto Federal Farroupilha - IFFarroupilha

Pós-Doutorado em Filosofia, Ética e Filosofia Política (UFPEL, 2013). Doutor em Filosofia, Metafísica e Epistemologia (PUCRS, 2011). Mestrado em Filosofia, Ética e Filosofia Social (UNISINOS, 2003). Especialização em Metodologia do Ensino, Interdisciplinaridade (UPF, 1999). Licenciado em Filosofia (Sociologia e Psicologia). Docente de Filosofia no Instituto Federal Farroupilha-Campus              Jaguari. Professor                do Quadro Permanente e Coordenador     do Mestrado  Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - IFFar - Polo Campus Jaguari. Líder do Grupo de Pesquisa Ética, Epistemologia e Formação de Professores para a Educação Profissional e Tecnológica.

Neiva Maria Frizon Auler, Instituto Federal Farroupilha - IFFarroupilha

Doutora em Produção Vegetal (UFSM, 2004). Mestre em Recursos Genéticos Vegetais (UFSC, 2000). Licenciada em Biologia pela (URI/UNISC- 1992). Professora do Instituto Federal Farroupilha (IFFar) - Campus São Vicente do Sul e do Quadro Permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - Polo Campus Jaguari. Editora chefe da revista de Ciência e Inovação do IFFar.

Veröffentlicht

2019-04-24

Zitationsvorschlag

Saul, T. S., Rodrigues, R. A., & Auler, N. M. F. (2019). The Pedagogy of Alternation in degree in Rural Education: look at academic productions. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e5541. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5541