School of the countryside and the social practice of mathematics education in the design of the school community

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p496-2

Abstract

ABSTRACT. Rural Education in Brazil has many challenges to face in order to ensure a proposal for the training of educators combined with the organization of a pedagogical and curricular work that is both countryside and in the countryside. In the specificity of Mathematics Education in the rural context, it is necessary to emphasize methodological proposals aimed at overcoming the mechanical processes of teaching and learning that disregard the world views of the local community. With the objective of finding answers about the conceptions of the school community of a School of the Countryside about the school routine, Mathematics Education and its links with the local context, an investigation was carried out with the management team, teachers and students of the rural school located within the municipality of Nova Laranjeiras/PR. As data collection instruments, questionnaires and audio-video interviews were used. In the analysis of the data, categories supported by the Content Analysis proposed by Bardin (1977) were established. In this context, we analyzed the daily life of this School of the Countryside and how it is inserted in the local context. In addition, the potentialities of Mathematics Education in the attendance of the particular characteristics of Rural Education were verified, having as one of the conclusive elements the presentation of Mathematical Modeling in the perspective of Mathematical Education as a significant methodological alternative for the learning of mathematical contents in the school of the field, since such perspective considers the reality and interests of the school community.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Ana Paula Nahirne, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Mestre em Educação pela Unioeste - campus Cascavel, linha de pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática (2016-2017). Possui graduação em Licenciatura em Educação do Campo, com habilitação em Ciências da Natureza e Matemática, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Campus de Guarapuava/PR (2010-2013) e em Matemática pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR (2013-2016). Especialista em Educação do Campo: Fundamentos e Práticas na Área do Conhecimento também pela UNICENTRO (2014-2016). Especialista em Educação do Campo pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação - ESAP, Campus de Laranjeiras do Sul/PR (2013). Especialista em Metodologia de Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI, campus Quedas do Iguaçu/PR (2014-2015). Atualmente cursa o último período em Bacharel em Engenharia Mecânica pelo Centro Universitário Faculdade Assis Gurgacz - FAG. Desenvolve pesquisas na área de Modelagem Matemática e Educação do Campo. Atua como professor na Rede Estadual de Ensino do Paraná- SEED- desde o ano de 2011, em Escolas do Campo, em nível Fundamental e Médio. Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul.

Dulce Maria Strieder, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, com atuação na área de Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (Mestrado e Doutorado) do Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas/UNIOESTE. Tem experiência na área de Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, cultura científica e ensino de fisica.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G., & Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2009). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, SP: Editora Vozes.

Barbosa, J. C. (2007). Sobre a pesquisa em Modelagem Matemática no Brasil. In Anais da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática, Ouro Preto, MG.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem Matemática: Concepções e experiências de futuros professores (Tese de Doutorado) Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70.

Bassanezi, R. C. (2002). Ensino e aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo, SP: Editora Contexto.

Bassanezi, R. C. (2004). Modelagem como Metodologia de Ensino da Matemática. Boletim de Educação da SBMAC. São Paulo, SP: IMECC.

Biembengut, M. S., & Hein, N. (2005). Modelagem Matemática no Ensino. São Paulo, SP: Editora Contexto.

Biembengut, M. S. (2006). História da Modelagem Matemática no Ensino Brasileiro. São Paulo, SP: Editora IMECC.

Burak, D., & Aragão, R. M. R. (2012). A Modelagem Matemática e relações com a aprendizagem significativa. Curitiba, PR: Editora CVR.

Burak, D. (1994). Critérios Norteadores para a adoção da Modelagem Matemática no Ensino Fundamental e Secundário. Revista Zetetiké, 2(2), 47-70.

Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e a Sala de Aula. In Anais do Encontro Paranaense de Modelagem em Educação Matemática, Londrina, PR.

Burak, D. (2010). Modelagem Matemática sob olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Revista de Modelagem na Educação Matemática, 1(1), 10-27.

Burak, D. (1987). Modelagem Matemática: uma metodologia alternativa para o ensino de Matemática na 5ª série. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Burak, D. (1992). Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino e aprendizagem. Campinas, SP: Editora Vozes.

Burak, D. (2010). O Diálogo necessário do contexto histórico e cultural com a lógica na Modelagem Matemática. In Brandt, C. F., Burak, D., & Klüber, T. E. (Org.). Modelagem Matemática: uma perspectiva para a Educação (pp. 12-31). Ponta Grossa, PR: Editora UEPG.

Burak, D., & Klüber, T. E. (2007). Modelagem Matemática na Educação Básica: uma trajetória. In: Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática, Belo Horizonte, MG.

Caldart, R. S. (2002). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. São Paulo, SP: Editora Vozes.

Caldeira, A. D. (2009). Modelagem Matemática: um outro olhar. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 2(2), 33-54.

Colégio Estadual do Campo de Rio da Prata. (2015). Projeto Político Pedagógico: Ensino Fundamental e Médio. Nova Laranjeiras, PR.

Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Editora Atlas.

Klüber, T. E., & Burak, D. (2007). Modelagem Matemática: pontos que justificam sua utilização no ensino. In Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática (pp 1-19). Belo Horizonte, MG.

Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2002). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Editora Vozes.

Kolling, E. J., Nery, I., & Molina, M. C. (1999). Por uma educação básica do campo (memória). Brasília: Editora Vozes.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.

Paraná. (2009). Secretaria de Estado da Educação. II Caderno Temático da Educação do Campo. Coordenação da Educação do Campo. Curitiba,PR.

Paraná. (2006). Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba, PR.

Suassuna, L. (2008). Pesquisa qualitativa em Educação e Linguagem: histórico e validação do paradigma indiciário. Perspectiva, 26(1), 341-377.

Veröffentlicht

2018-06-23

Zitationsvorschlag

Nahirne, A. P., & Strieder, D. M. (2018). School of the countryside and the social practice of mathematics education in the design of the school community. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 496–518. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p496-2

Ausgabe

Rubrik

Paper