Municipal policy of teacher training: a look at Education of the Field in the municipality of Santa Maria/RS

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5555

Abstract

ABSTRACT. The purpose of this article is to reflect on the importance of promoting public policies for continuing education aimed at teachers working in rural schools. In this sense, we discuss the need of working with the specificities of the rural area, bringing the potential of continuing education. As results, a specific training proposal is presented for teachers working in the rural schools, which intends to add different peasant knowledge, with the participation of the different segments of the rural community. Therefore, this study intends to foster the creation of policies for continuing education that make it possible to connect rural education to a project of sustainable and contemporary development that sensitize the subject coming from that environment in a way that can glimpse the possibilities that refer to the stay in the countryside with quality.

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Autor/innen-Biografien

Eliane Aparecida Galvão dos Santos, Universidade Franciscana Santa Maria - UFN

Pedagoga, Especialista em Alfabetização e em Gestão Educacional (2003-2004); Mestre em Educação (2005-2007) e Doutora em Educação (2013) pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora adjunta da Universidade Franciscana e  da Rede Municipal de Ensino de Santa Maria. Desenvolve pesquisas relacionadas as temáticas: alfabetização, formação de professores, aprendizagem docente- leitura e escrita iniciail. É membro do grupo de pesquisa: Formação de Professores e Práticas Educativas: Educação Básica e Superior (GPFOPE).

Elisiane Machado Lunardi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Pedagogia pelo Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria/RS (1991), Especialista em Orientação Educacional pelo Curso de Especialização em Gestão Escolar/CE/UFSM (2000), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/CE/UFSM (2002), Doutora em Educação pela Faculdade de Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS/RS (2012). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria no Departamento de Administração Escolar, professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e gestão Educacional/UFSM. Líder do grupo REDES/UFSM de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão Educacional, realiza pesquisas e estudos acerca das políticas públicas e gestão educacional considerando a interlocução entre Educação Básica e Superior.

Cláudia Bassoaldo Ramos, Universidade Franciscana Santa Maria - UFN

Graduação em pedagogia habilitação magistério, especialista em informática educacional, mestre em ensino de humanidades e linguagens pela universidade franciscana, professora da rede municipal de ensino, secretaria adjunta da Secretaria de município da educação de Santa Maria/RS.

 

Maria Goretti Rocha Farias, Universidade Franciscana Santa Maria - UFN

Licenciada em Pedagogia, Pós -Graduada em Psicopedagogia e Mestra em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Franciscana - UFN. Professora da Rede Municipal de Ensino de Santa Maria. Tem experiência na área de Ensino, com ênfase em Educação. Possui larga experiência nas seguintes funções: Alfabetização, Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica do Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos e Educação do Campo.

Veröffentlicht

2019-07-26

Zitationsvorschlag

Galvão dos Santos, E. A., Lunardi, E. M., Ramos, C. B., & Rocha Farias, M. G. (2019). Municipal policy of teacher training: a look at Education of the Field in the municipality of Santa Maria/RS. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e5555. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5555