Land tenure legislation and countryside education in Brazil

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6406

Schlagworte:

Federal Constitutions, Social Movements, Fighting, Countryside Education

Abstract

ABSTRACT. This paper aims at reflecting about two great questions concerning rural population; such questions constitute themselves as fundamental fighting pillars: land, and countryside education. Firstly, Brazil’s Federal Constitution is taken under analyses, since it represents the official view towards rural population, secondly, reflections are drawn regarding what is suggested concerning Countryside Education. These reflections highlight the relationship between, what is here denominated as “invisibility” regarding rural population, and a movement towards an education that takes under consideration its specificities. The battles for better education for rural communities has guaranteed some achievements, thus making them visible, in detriment of a hegemonic view, which tends to take rural populations as part of a whole, disregarding their specificities and traditional knowledge.

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Autor/innen-Biografien

Elizabeth Moreira Gomes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

É graduada em Letras, possui Mestrado em Educação pela PUC-MG e Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. É professora de Língua Portuguesa do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – Campus Araçuaí onde trabalha com a disciplina Língua Portuguesa e desenvolve o projeto de pesquisa “Processos de construções literárias: um olhar na perspectiva do letramento literário”.

Alexandre Fraga de Araújo, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES

Doutorando pelo programa Latino-Americano em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Viçosa e possui graduações em Ciência da Computação e Pedagogia. Professor do Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Barra de São Francisco. Desenvolve projetos na área de Novas tecnologias e Educação do Campo, com ênfase em informática na educação, ensino a distância e pedagogia da alternância.

Maria Isabel Antunes-Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Possui Graduação e Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais, e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004). Pós-Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora Associada da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Desenvolve projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão com ênfase na Formação e Prática de Educadores, Psicologia da Educação e Educação do Campo.

Veröffentlicht

2019-05-28

Zitationsvorschlag

Gomes, E. M., Araújo, A. F. de, & Antunes-Rocha, M. I. (2019). Land tenure legislation and countryside education in Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6406. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6406

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Políticas para a educação e a diversidade sociocultural

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